Het starten van een eigen bedrijf kan op jouw voorwaarden. Of je nu kiest voor een fulltime onderneming of een parttime side-hustle, beide zijn mogelijk.
Een echt fulltime bedrijf starten of alleen een side-hustle opzetten. In de meeste gevallen kun je klein starten en opschalen zodra de vraag uit de markt naar je producten of diensten toeneemt.
Om je ondernemersdroom een vliegende start te bezorgen, volgt nu een gids met 31 kleine zakelijke ideeën die passen bij jouw niche, budget en vaardigheden. Deze voorbeelden zijn gekozen vanwege bewezen succes, flexibiliteit en praktische toepasbaarheid.
31 ideeën voor starten eigen bedrijf in 2025
Het starten van een eigen bedrijf kan op jouw voorwaarden. Of je nu kiest voor een fulltime onderneming of een parttime side-hustle, beide zijn mogelijk.
Een echt fulltime bedrijf starten of alleen een side-hustle opzetten. In de meeste gevallen kun je klein starten en opschalen zodra de vraag uit de markt naar je producten of diensten toeneemt.
Om je ondernemersdroom een vliegende start te bezorgen, volgt nu een gids met 31 kleine zakelijke ideeën die passen bij jouw niche, budget en vaardigheden. Deze voorbeelden zijn gekozen vanwege bewezen succes, flexibiliteit en praktische toepasbaarheid.
Je zakelijke idee moet inspelen op de marktvraag en de mogelijkheid hebben om op lange termijn winst te maken. Het idee moet passen bij jouw budget en vaardigheden. Het is ook heel belangrijk om vanaf de start te kunnen werken met een overzichtelijk model. Kies voor een planning-schema dat eenvoudig en controleerbaar is. Dure programma’s en software met een lange leercurve proberen we te vermijden. Zodra je bedrijf omzet begint te maken, moeten de bijbehorende activiteiten, zoals administratie, boekhouding, belastingaangifte e.d. slechts een minimum aan tijd en energie nodig hebben.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een bedrijfsconcept?
De marktvraag. Een goed idee lost een specifiek probleem op voor een doelgroep. Meestal ben je niet de eerste die een probleem ziet. Een voorbeeld uit mijn tijd. Ik had een idee voor de import van een brandblusser voor in de auto.
Als jonge chemicus had ik een product ontdekt dat 100% voldeed aan mijn eisen. Toen ik mijn eerste advertenties plaatste, meldde zich een overheidsinstantie, die zij dat ik voor dit product een certificaat nodig had en dat ze het certificaat niet zouden afgeven. Bovendien zeiden ze: er zijn al meer dan 600 bedrijven bij ons geweest, die dit product wensten te importeren en op de markt te brengen. Dit benadrukt het belang van een grondige haalbaarheidsanalyse.
Voor je verdergaat met een idee ga je daarom uitgebreid onderzoek doen naar de klantbehoeften van je doelgroep. Je kijkt naar de oplossingen die al door je concurrenten worden aangeboden. Bekijk voor zover mogelijk markttrends, klantonderzoeken en verkoopdata om te begrijpen wat consumenten en bedrijven doen.
Hoe groot is je concurrentievoordeel?
Is je product nieuw en kun je het tegen een concurrerende prijs aanbieden? Ben je in staat om met een unieke verkoopstrategie te komen?
Digitale producten hebben hoge marge en zijn nagenoeg zonder kosten reproduceerbaar. Ze zijn dus ideaal voor online verkoop. Ga je een fysiek product verkopen reken dan met een marge van minimaal 30%. Heeft een product een marge van slechts 10 tot 15% dan kun je hier heel moeilijk een winstgevend bedrijf mee opbouwen. Kleine marges werken alleen als het product veel herhaal aankopen heeft en de omzetsnelheid hoog is (vgl. supermarkt). Bestudeer je concurrenten, hun inkoopkant, hun distributiemodel en hun verkoopmodel. Kortom bekijk hun sterke en zwakke punten. Maak een bedrijfsplan dat inspeelt op het gat in de markt. Is het gat in de markt overduidelijk dan kun je er zeker van zijn dat erin korte tijd veel concurrentie zullen opduikt. Een voorbeeld. Zonnepanelen waren populair in 2022 vanwege de hoge kosten voor stroom (o.a. Ukraine). Het aantal installateurs steeg van 4000 naar ca. 8000 anderhalf jaar later. Een verdubbeling van het aantal installateurs binnen anderhalf jaatr.
Is jouw product en/of jouw bedrijfsidee schaalbaar?
Kan je bedrijf groeien zonder direct vast te lopen door marktbeperkingen. Verkoop of produceer je een fysiek product, maak dan een inschatting van de supply-chain. Zijn er voldoende leveranciers, ben je afhankelijk van internationale markten, overheidsmaatregelen, wetgeving, importbeperkingen, containertransporten en tarieven etc. Je zult niet overal snel een antwoord op hebben, maar het is wel goed om hier tijdig naar te kijken. Een gewaarschuwd ondernemer telt voor twee.
Veel schaalbare bedrijven maken gebruik van een concept dat ze wereldwijd kunnen aanbieden middels participaties, licenties (multinationals verdienen vaak 30 tot 50% van hun winst via licensing van octrooien, IP’s voor creatieve sector etc.). Denk ook aan de vele succesvolle franchiseformules. Een andere optie is de verkoop van producten via een private label formule. Je levert dan je eigen product met naam, logo etc. van je klant.
Duurzaamheid en trends
Is jouw bedrijf onderdeel van een groeiende markt of lijkt het meer op een trend die over zijn piek heen is. Elk product heeft een product- of productlevenscyclus. De cyclus beschrijft hoe een product door verschillende fasen gaat, van introductie tot verval en hoe verschillende groepen van consumenten het adopteren. Hier zijn de belangrijkste fasen volgens de theorie van Everett Rogers:
- INTRODUCTIEFASE
Het product is net gelanceerd en de focus ligt op bewustwording en het vinden van de eerste klanten. De kosten zijn vaak hoog vanwege ontwikkelingskosten en marketing. Deze doelgroep zijn de innovators (zo’n 2,5% van de markt). Dit zijn nieuwsgierige en risicobereide consumenten die graag als eerste iets nieuws proberen. Ze zijn vaak goed geïnformeerd en willen vooroplopen. - GROEIFASE
Het product wordt steeds populairder en begint bredere markten te bereiken. Verkoop stijgt snel, de marges verbeteren en de concurrentie neemt toe. Marketing richt zich op het uitbreiden van de klantenbasis. Deze doelgroep noemt men de early-adopters (ca. 13,5% van de markt). Deze groep is invloedrijk en wordt vaak gezien als trendsetters Hun positieve ervaringen kunnen anderen inspireren. De early-majority (ca. 34% ) begint aan het einde van deze fase betrokken te raken.
3. VOLWASSENHEIDSFASE
De verkoop piekt en de markt raakt verzadigd. Concurrentie dwingt bedrijven om hun prijzen te verlagen of hun product te verbeteren. Klantbehoud wordt belangrijker dan acquisitie. Innovatie wordt minder cruciaal, terwijl kostenbeheersing belangrijker wordt. De early majority, dus de voorzichtige consumenten die kopen nadat een product zich heeft bewezen en de late majority , dus de meer septische kopers en mensen die gevoelig zijn voor prijsverlagingen en sociale druk maken samen ca. 68% uit van de markt. - NEERGANGSFASE
Duidelijke kenmerken hiervan zijn dat de vraag afneemt door verzadiging, technologische veroudering of veranderende consumentenvoorkeuren. Bedrijven trekken het product terug, richten zich op nichemarkten of herpositioneren het product. De laggars (ca. 16% van de markt) zijn allemaal conservatieve consumenten die het product pas adopteren als het de enige optie is of als het zeer goedkoop is.
Strategieën per Fase
Fase
Marketingfocus
Prijsstrategie
Distributie
Introductie
Bewustwording creëren
Penetratie- of premiumprijs
Beperkt, exclusief
Groeifase
Marktaandeel uitbreiden
Stabiel of iets dalend
Meer kanalen toevoegen
Volwassenheid
Klantbehoud, onderscheidend blijven
Kortingen, bundels
Maximale dekking
Neergang
Kosten verlagen, nieuwe markten vinden
Lage prijzen
Beperking, niche richten
Dit model helpt bedrijven te begrijpen waar hun product staat en welke acties strategisch zinvol zijn.
Lage instapdrempel
Hert starten van een bedrijf is eenvoudiger met lage opstartkosten. Hieronder vallen ook zaken zoals minder regelgeving en minimale technologie-eisen. Ideeën zoals freelancewerk, een dropshipping webshop, affiliate marketing bijvoorbeeld vereisen weinig opstartkosten en geen grote investeringen vooraf.
Hoe staat het met de winstgevendheid?
Je bedrijf moet geld opleveren. Schat je mogelijke winst in en schrijf een financieel plan op basis van de verwachte verkoopcijfers en kosten. Het succes van jouw bedrijfsidee hangt af van voorbereiding, inzicht in de markt en een duidelijke strategie. Gebruik bovenstaande richtlijnen en blijf je aanpassen aan de vraag in de markt. Met een overzichtelijk en schaalbaar plan maak je een vliegende start.
31 ideeën voor het starten van een eigen bedrijf:
- Virtual assistent
Het beroep virtual assistant staat nog in de kinderschoenen. Het voordeel is dat er veel kansen zijn. Zelfstandig werken als virtual assistant betekent dat je een expert bent in zakelijke dienstverlening. Werken als VA vraagt specialistische vakkennis, creativiteit en doorzettingsvermogen. Een virtual assistant is een gerespecteerde onafhankelijke professional die als gelijkwaardige partner langdurige samenwerkingen aangaat met ondernemers. - Social media manager
De social media manager beheert de sociale mediapagina's van het bedrijf en houdt de prestaties ervan bij. Zo zorg je ervoor dat de merknamen en andere gegevens op alle platforms gelijk zijn, zodat het bedrijf vindbaar blijft voor bezoekers. Contact onderhouden met volgers. Social media management is het proces van het creëren, plannen, analyseren en betrekken van content die op social media platforms is geplaatst. De online aanwezigheid van een merk wordt beheerd en geoptimaliseerd om specifieke marketing- en communicatiedoelstellingen te bereiken. - Influencer
Een influencer is iemand die bekendheid heeft via een social media platform zoals Instagram of You Tube. Een influencer heeft veel volgers of fans via zijn of haar social media kanaal en kan daarmee een bepaalde invloed uitoefenen of impact maken op het leven van anderen. Wat moet je doen om influencer te worden? Kies een niche. Ken je publiek. Plaats content consistent met een contentstrategie. Blijf op de hoogte van trends en focus op het opbouwen van je community. - Online fitness trainer
Vooral bij mensen die al wat ervaring hebben met krachttraining zie je vaak dat ze opzoek gaan naar een online coach. Online coaching is dat je volledig online wordt geholpen met jouw doelen door een coach. Wat je veel ziet is dat je één keer per week gaat videobellen met je coach om je training, voeding, gedrag etc. Online fitnesscoaches geven begeleiding over hoe je workouts goed uitvoert. Ze leren cliënten hoe ze moeten trainen terwijl ze kracht opbouwen en het risico op blessures verlagen. Online Personal Trainingis voor mensen die graag begeleiding willen met het behalen van doelen, maar niet de tijd, het geld of de behoefte hebben aan fysieke begeleiding. - Online levenscoach
Via online lifecoaching krijg je meer duidelijkheid over wie je bent, wat je wilt in het leven en hoe je actiestappen kunt ondernemen om je dromen en doelen te bereiken. De expertise van een online coach zijn voeding, training, leefstijl en cliënten begeleiden via het internet. Een levenscoach, ook wel life coach genoemd, leert je antwoord geven op levensvragen en geeft je manieren om hiermee om te gaan. - Stem acteur worden
Natuurlijk kan iedereen een stem inspreken, maar niet iedereen is per direct een goede stemacteur of een professionelen voice-over. Stemmen inspreken draait niet alleen om achter een microfoon plaatsnemen en een script opzeggen. Meestal heb je een korte opleiding nodig en daarna weet je hoe je je stem het beste in kunt zetten, hoe je hem moet verzorgen en hoe je hem kunt gebruiken om je eerste klanten te vinden. - Personal shopper
Een personal shopper is iemand die in opdracht kleding uitkiest en kledingadvies geeft. Meestal gaat hij of zij mee met de klant tijdens het winkelen en kiest verschillende outfits die bij de klant passen. Een specifieke opleiding is geen vereiste; aanbevolen een mbo-opleiding verkoopspecialist mode. Iets heel anders. Je kunt ook mystery shopper worden door contact op te nemen met hierin gespecialiseerde bureaus. - Huisdieren oppas
Een Dierenoppas neemt de dieren van andere mensen op in huiselijke kring of heeft hiervoor een speciale oppasruimte. Wanneer je als Dierenoppas aan de slag gaat zul je vaak kiezen voor een bepaald soort huisdier. In de meeste gevallen zullen dit honden of katten zijn. Dierenoppasser kan lucratiever zijn dan veel mensen zich realiseren. Als je op freelance basis als dierenoppas werkt, kun je zelf beslissen hoeveel je voor je diensten vraagt. - Vertaler worden
Iedereen kan zich vestigen als zelfstandige tolk of vertaler. In sommige gevallen moet echter een beëdigde tolk of beëdigde vertaler worden ingeschakeld. Het beroep van beëdigde tolk en beëdigde vertaler is beschermd (Wbtv). Wilt u gewaarmerkte vertalingen maken van officiële documenten, dan moet u zich laten inschrijven in het register van Beëdigd tolken en vertalers. Dit geldt ook voor tolken. - Verkoop zelfgemaakte spullen
Hobbymatig zelfgemaakte spullen verkopen kan een serieuze (extra) inkomstenbron opleveren. Online zijn er volop verkoopmogelijkheden als Marktplaats.nl, eBay, Etsy, Facebook of Instagram. Ook kun je eenvoudig geld verdienen met producten maken en verkopen in eigen webshop.
Het maakt niet uit of je kleding, sieraden, interieurartikelen, meubels, schilderijen of speelgoed maakt. In elk segment zijn mensen op zoek naar originele, handgemaakte spullen.
Deze lijst van 10 op de persoon gerichte opties vul ik nu aan met 10 voorbeelden voor artistiek ingestelde personen.
- Eigen kledingmerk
Droom jij ervan om je eigen kleding webshop te beginnen, hoe je het aan moet pakken, hoe je je eigen collectie kan ontwikkelen en meer! Een belangrijke keuze is het kiezen van geschikte webshopsoftware. Merkloze kleding en accessoires aanbieden is ideaal als je niet zelf je collectie wilt ontwerpen en produceren en je tóch wilt verkopen onder je eigen naam. Dit is de enige optie waarbij je een volledig uniek productaanbod aanbiedt; iets wat geen enkele andere webshop heeft. Je ontwerpt de t-shirts of sweaters zelf of laat ze ontwerpen door een grafische designer. Vervolgens laat je ze ergens drukken. Bij merkloze producten en natuurlijk bij je eigen collectie ben je vrij om de prijs zelf te bepalen. Het is gebruikelijk om een marge van 3 x aan te houden. - Freelance designer
Een freelance ontwerper (designer) moet de gave hebben om dingen er goed uit te laten zien. Je hebt niet alleen de technische vaardigheden nodig om een product te maken, zoals coderen of Photoshop, maar ook een scherp oog voor kleur en esthetiek. Een universitair programma in ontwerp kan helpen bij het opbouwen van deze kwalificaties, maar een diploma is niet nodig voor freelance werk. Ontdek boeiende online evenementen en trainingsmogelijkheden, kom in contact met professionals uit de industrie en laat je inspireren door collega-freelancers. - Freelance schrijver
Een freelance schrijververdient geld met het maken van schrijfopdrachten voor verschillende opdrachtgevers. Schrijven waar en wanneer je maar wilt voor klanten van jouw keuze klinkt verleidelijk. Toch is het niet gemakkelijk om freelance content schrijver te worden en de eerste opdracht voor je portfolio te krijgen. Een talent voor verhalen vertellen is een groot pluspunt, maar het maakt je nog geen goede schrijver.
Freelance content writers zijn onafhankelijke schrijvers die schriftelijke inhoud creëren voor blogs, websites en andere bedrijven. Er is een enorme vraag naar schrijvers van inhoud omdat websites voortdurend moeten worden bijgewerkt met vers, origineel materiaal om succesvol te zijn. Contentschrijvers kunnen ervaren journalisten en bloggers zijn, of ze hebben gewoon aanleg voor schrijven en uitstekende onderzoek vaardigheden. De wereld van het schrijven van inhoud evolueert voortdurend. Zo zijn er schrijvers gespecialiseerd in copywriting, blog writing, email marketing, transcript writing, technical writing en academic writing.
- Online cursussen maken
Als je een online cursus gaat maken, is het het beste om deze op een apart domein te zetten. Je kunt hiervoor een compleet nieuw domein maken, maar je kunt ook kiezen voor een subdomein. Een subdomein maakt onderdeel uit van je bestaande domeinnaam, maar het is toch een gescheiden omgeving. Door de sites gescheiden te houden, kan je beide sites optimaliseren voor het doel dat ze hebben. Voor je hoofdsite is dat: klanten binnenhalen. Voor de online cursus is dat: een zo goed mogelijke leerervaring bieden.
Voor het maken van online cursussen zijn er meerdere opties qua software.
Deze bieden diverse mogelijkheden, zoals
- Geen restricties op het aantal trainingen / cursisten
- Bijhouden hoe goed je cursisten het doen
- Toetsen/quizzen toevoegen
- Certificaten geven na afronding van de cursus
- Zelf bepalen wanneer je cursisten toegang krijgen tot de volgende les
- De cursussen zijn responsive, dus goed zichtbaar op mobiel en tablet
- Je kunt extra add-ons kopen voor nog veel meer functionaliteiten
Wanneer je je cursus onderbrengt bij een extern platform heb je vaak beperkte vrijheid qua opmaak en indeling. Bovendien betaal je al gauw 30 tot 100 euro per maand. Om de cursus te kunnen verkopen heb je nog een mini webshop met betaal optie nodig (meestal Ideal via Mollie).
-
Je eigen boek uitgeven
Het uitgeven van een boek in eigen beheer is een spannende onderneming. Wil je een fulltime auteur worden of wil je jouw boek gebruiken als lanceerbasis voor je bedrijf. Voor het maken van een online cursus of gewoon een boek publiceren als nalatenschap. Bij voorkeur schrijf je het script zelf. Je kunt hiervoor echter ook een ghostwriter inhuren. Misschien heb je hulp nodig voor illustraties, een cover design of proef lezen. Alles kan deskundig en snel. Standaard wordt een boek uitgegeven als softcover, maar je kunt ook kiezen voor hardcover of een luxe editie. Je hebt de keuze tussen zelf distribueren of distribueren via de reguliere boekhandel. In beide gevallen adviseren we het boek te voorzien van een ISBN nr (dit ziet professioneler uit).
Is het duur om je eigen boek uit te geven? Wij hebben een innovatief systeem, waarmee je in een paar stappen van manuscript tot een echt boek kunt gaan. Je hebt een aantal keuzes met het uitgeven van een boek waarbij je taken kunt laten doen maar ook dingen die je zelf kunt doen. Een aantal factoren om rekening mee te houden qua kosten voor het uitgeven van een boek zijn de volgende: Bij het uitgeven van een boek is het waarborgen van een hoogwaardige tekst van groot belang. Redactiediensten omvatten proeflezen, taal- en grammaticacorrecties, evenals inhoudelijke bewerkingen. Een aantrekkelijke vormgeving en opmaak zijn cruciaal om je boek professioneel te laten ogen. Dit omvat de cover ontwerpkosten en de opmaak van de pagina’s voor zowel gedrukte exemplaren als e-books. De kosten voor het publiceren van je boek omvatten de drukkosten voor gedrukte exemplaren. De kosten variëren afhankelijk van het formaat van je boek, het aantal pagina’s en het type binding. Het uitgeven van een boek in eigen beheer biedt auteurs de vrijheid en creatieve controle over hun werk. Voordat je begint met het uitgeven van je boek, is het essentieel om een budget op te stellen en offertes op te vragen. Onthoud dat investeren in kwaliteit en effectieve marketing uiteindelijk deuren opent naar een breder lezerspubliek en succes op lange termijn. - Start een blog of nieuwsbrief
Wat zijn de verschillen tussen een nieuwsbrief en een blog. Je kunt je eigen marketing tekortdoen als je die verschillen niet begrijpt. Kenmerken van een nieuwsbrief zoals waar je ‘m maakt, waar hij toe dient, of hij geïndexeerd wordt en hierdoor vindbaar is via de zoekmachine en wat de inhoud van een nieuwsbrief is.
Als we het over een nieuwsbrief hebben dan bedoelen we e-mailmarketing. Mailchimp is één van de platforms waar je een nieuwsbrief kunt maken. Een nieuwsbrief stuur je rond naar je adressenlijst. Dit doe je om een relatie en geloofwaardigheid op te bouwen en dit vertrouwen te bestendigen. Doordat je een nieuwsbrief kunt personaliseren ziet die nieuwsbrief eruit als een persoonlijke nieuwsbrief, terwijl je ‘m kunt versturen naar heel veel mensen tegelijk. Hierdoor kun je via je nieuwsbrief op een persoonlijke manier contact houden met geïnteresseerden. Op de adressenlijst staan klanten en mensen die zich hebben ingeschreven omdat ze geïnteresseerd zijn. Nieuwsbrieven zijn niet vindbaar via de zoekresultaten. Je stuurt je nieuwsbrief naar geïnteresseerden die ‘m hopelijk openen en lezen en daarna gaat hij het archief in. Iedere nieuwsbrief die je rondstuurt heeft tijdelijke waarde op het moment dat je ‘m rondstuurt, maar daarna vermindert de waarde. Het woord “nieuwsbrief” is een beetje misleidend. Een nieuwsbrief dient om contact te houden met geïnteresseerden. Mensen hebben interesse in zaken waar ze zelf voordeel van kunnen hebben. Stuur dus tips rond.
Kenmerken van een blog. Een blog is een ander verhaal, want een blog staat op je eigen domein. De functie van een blog is het aantrekken van bezoekers naar je website. Een blog is de motor van je website. Doordat je een blog hebt waar je telkens opnieuw een artikel aan toevoegt komen er steeds meer antwoorden op zoekopdrachten op je website te staan. Hierdoor zal je website stijgen in de zoekresultaten. In tegenstelling tot een nieuwsbrief wordt een blog wel geïndexeerd. De artikelen op je blog zijn vindbaar via de zoekmachines en kunnen dus ook bezoekers aantrekken Op je blog schrijf je over je onderwerp en doordat je over je onderwerp schrijft trek je met je blog bezoekers aan.
Verschillen tussen een nieuwsbrief en een blog. Een nieuwsbrief schrijf je voor geïnteresseerden die zich hier vrijwillig voor hebben aangemeld, of voor klanten die iets bij je gekocht hebben. Een blog schrijf je voor dezelfde doelgroep, maar ook voor vreemden die nog nooit van je gehoord hebben. Een nieuwsbrief heeft tijdelijke waarde terwijl een blog bedoeld is om jarenlang bezoekers mee aan te trekken. - Apps en websites bouwen
Een website bouw je voor jezelf of voor anderen. Als professionele websitebouwer doe je meestal ook het beheer en onderhoud voor je klanten. Of je nu je ideeën wilt delen, een bedrijf wilt oprichten, of een winkel wil beginnen: het is allemaal mogelijk op WordPress.com. Het maakt niet uit wat voor website je wilt maken. Deze 5 stappen vormen de basis voor de groei van je website: a) kies merk, b) ontwerp de startpagina, c) voeg meer pagina’s toe, d) stel je menu in en e) voeg social media toe.Mobiele apps bieden bedrijven de mogelijkheid voor serieuze groei. Tools die verbeterde gebruikerservaring, consistente communicatie met klanten en snelle betalingsopties bieden, kunnen snel voor omzet zorgen.
18. Een podcast starten
Je kan een podcast zien als een soort 'audio blogging'. Het verhalende karakter maakt podcasts de perfecte manier om content te consumeren. Mensen raden elkaar aan podcasts te luisteren, waarna ze beetje bij beetje in het dagelijks ritme worden verwerkt. Een podcast is een serie programma's die een luisteraar kan downloaden en beluisteren. Het doel van de meeste podcasts is informatief.
Ruim 5 miljoen Nederlanders luisteren naar podcasts? In de auto, op de fiets, tijdens het sporten of tijdens het ontbijt. De meeste mensen luisteren naar een podcast voor ontspanning en amusement. Uit onderzoek blijkt dat een kwart van de podcast luisteraars óók vanwege zakelijke doeleinden naar podcasts luistert.
7 redenen waarom een podcast een uitstekend communicatiemiddel is:
- Positioneren als expert. Een podcast is een perfect medium om je expertise te delen, waardoor jij jouw expert-status kan verhogen. Kies daarom je interview gasten zorgvuldig uit.
- Plaats en tijdsonafhankelijk. Je doelgroep kan altijd en overal naar jouw podcast luisteren. - Leads genereren. Een podcast is een middel waar je bestaande klanten mee kunt aanspreken omdat het helpt bij het opbouwen van een community. Mensen abonneren zich en kijken uit naar nieuwe podcasts. Door je podcastafleveringen te delen op je website, social media en via e-mail, is de kans groot dat je er nieuwe klanten mee bereikt. Je laat je expertise horen, creëert consistentie én zorgt voor een stukje entertainment. Bovendien is het een stuk persoonlijker om een stem te horen dan bijvoorbeeld een e-mail te krijgen.
- Een hechte band opbouwen met je doelgroep. Luisteraars kunnen zich abonneren. Ze krijgen een melding als er een nieuwe aflevering online staat en dit zorgt voor binding. Storytelling helpt bedrijven om nieuwe en bestaande klanten te raken. Maar let wel op: consistentie is heel erg belangrijk. Het is belangrijk om op vaste momenten, voor een langere periode, nieuwe podcasts te produceren.
- Laat je creativiteit de vrije loop. Het kan allemaal met podcasting.
De manier waarop een podcast gedaan wordt, is helemaal aan de podcaster zelf. Misschien ga je in gesprek met klanten of medewerkers. Of kies je ervoor jouw bedrijf veel meer op de achtergrond te houden en je te focussen op kennisdeling over jouw vakgebied. Wat je voorkeur ook heeft: het kan allemaal met podcasting!
- Opnemen gaat snel en gemakkelijk. Een podcast maken vraagt natuurlijk om je eigen inzet en commitment. Je moet je voorbereiden en moet rekenen op 1 à 2 uur opnametijd per podcast. Maar als je het vergelijkt met het schrijven van een blog, is een podcast veel gemakkelijker. Een podcast is eigenlijk alleen een gesprek over een onderwerp waar jij expert in bent. Je kunt ook een professionele partij inhuren voor strategie, concept, scripting, opname, nabewerking en distributie.
- Aanvulling op jouw communicatiestrategie. Een consument heeft gemiddeld 7 contactmomenten nodig voordat hij of zij tot aankoop over gaat. Een podcast is een mooi, extra contactmoment! Bovendien is het een keer wat anders dan een blog, nieuwsbrief of social post. Luistert jouw doelgroep naar podcasts? Wat wil je bereiken met je podcast? En past een podcast bij jouw merk? Zo ja, dan is de podcast een middel die zeker niet mag ontbreken in jouw communicatiestrategie!
- Communicatie manager worden
Wat is een communicatiemanager? De belangrijkste rol van een communicatiemanager is om de producten, diensten, missie en de branding van een bedrijf te promoten. Sommige communicatiemanagers hebben een bredere rol en zijn ook eindverantwoordelijk op het gebied van marketing.
- Copywriting services
Copywriting services zijn veelgevraagd, omdat het een belangrijk onderdeel is van marketing en verkoop. Overtuigende copywriting is de kracht achter online zakendoen. Het is alsof je een lichtschakelaar omdraait. Mogelijk heb je zelfs een volledig geautomatiseerde verkooptrechter gebouwd.
Het eerste doel van website-copywriting is het creëren van een kernboodschap die jouw waarde duidelijk verwoordt. Overtuigende teksten overbruggen de kloof tussen de bedrijfswaarde en de behoeften van de klant.
Verkoop vitaminen en supplementen
Vorig jaar stonden vitaminen en supplementen bovenaan in de
verkooplijsten voor Shopify-verkopers in de VS. Van eenvoudige
boosters voor het immuunsysteem als vitamine C en zinkcapsules, tot
pre-workout en eiwitpoeders om je prestaties in de sportschool te
verbeteren. Een voordeel van supplementen is hun toegankelijkheid
voor bedrijven van elke grootte. Zzp’ers kunnen thuis kruidenremedies
maken en ze op bijvoorbeeld TikTok promoten. Je kunt samenwerken
met fitness- en gezondheids influencers om je producten te promoten.
Let op: In Nederland en de EU zitten er strenge eisen aan het verkopen van
voedingssupplementen. Daarnaast is de Warenwet ook van toepassing.
Verdiep je dus eerst in de wetten en regels voordat je aan de slag gaat met dit
type product.
- Kookgerei
Voor elke thuiskok komt er een moment waarop hij besluit professionele spullen aan te schaffen bijv. messen of gietijzeren pannen. Je kunt samenwerken met een fabrikant om je eigen draai te geven aan producten. Heb je een product gevi=onden waar veel vraag naar is dan kun je het met een social media campagne in de schijnwerpers zetten.
- Beddengoed
Beddengoed bijv. linnen lakens zijn een veelgevraagd product en uitermate geschikt voor online verkoop. Kussens, dekbedden, slaapkamer meubilair en nachtkleding bieden allemaal kansen voor cross-selling om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen. Zorg voor goede productfotografie om de textuur en feeling van het beddengoed over te brengen. Zet materialen en kwaliteit centraal.
- Fietsen
In de fietswereld hebben-bikes een revolutie ontketend. Deze fietsen met trapondersteuning maken woon-werkverkeer kinderspel. De interesse in “e-bikes” is de laatste jaren toegenomen. Ze zijn geschikt voor een brede doelgroep en je kunt ze zelfs via dropshipping verkopen.
- Kaarsen
De waarde voor de wereldwijde markt voor kaarsen is heel groot. Kaarsen worden in alle culturen gebruikt. Er is vraag naar natuurlijke kaarsen, luxe en premium kaarsen, kaarsen voor rituelen en een toenemende interesse voor aromatherapie. Kaarsen zijn makkelijk te produceren. Voor dec promotie gebruik aantrekkelijke verpakkingen en uitgebreide productbeschrijvingen.
- Verzorgingsproducten
Denk aan badzout, bruisballen en producten met therapeutische ingrediënten. Voor de promotie stel bundels en kadosets samen.
- Tweedehands en vintage producten
Verkoop tweedehandsartikelen zoals spiegels, kasten, tafels, kleine meubels, decoratie, lampen, schilderijen, stoelen en rariteiten die wachten op een tweede kans. Kenmerkend van vintage meubels en woonaccessoires is dat ze stammen uit de twintigste eeuw. Een item wordt ook pas als vintage bestempeld als het karakteristieken heeft uit die tijd én als ze nog van mooie kwaliteit zijn.
- Print-on-demand
Websites die prin-on-demand aanbieden zijn perfect voor kleine
ondernemers.
Hiermee kun je gepersonaliseerde producten zoalst-shirts verkopen,
zonder dat je je druk hoeft tem aken over productie, verzending of
voorraadkosten. Dit geldt ook voor posters, hoogwaardige art prints etc.
- Verkoop regio-producten (inter)nationaal
Zuid-Limburg, de meest bourgondische streek van Nederland, staat bekend om haar heerlijke eten en drinken. Niet zo gek dus dat je hier volop keuze hebt uit bijzondere, smaakvolle streekproducten. Denk hierbij aan limburgse vlaai, appelstroop, knapkoek en bier. - Private label
Een private labelzijn producten die onder een eigen merknaam worden verkocht. Je kent vast de huismerken van supermarkten, drogisterijen en bouwmarkten. Private label producten verkopen is een handige manier om je eigen merk op te bouwen, zonder dat je zelf producten hoeft te ontwikkelen.
Een private label starten is een goed idee. Zo is het private labelen van producten ideaal voor het boosten van sales op je webshop en op verkoopplatformen als bol.com. - Affiliate marketing
Affiliate marketing is een slimme manier van prestatiegerichte marketing waarbij mensen betalen om hun producten te promoten. Elke keer dat je een nieuwe klant aanbrengt, ontvang je een commissie van het bedrijf. Je kunt promoten via je blog, social media, website of in online communities. Voor veel mensen is affiliate marketing een interessante manier om passief inkomen te verwerven. - AI Strategie Adviseur
Er zijn interessante mogelijkheden om met AI een business te bouwen. Word freelancer met een nieuw aanbod. Iedereen is bang om AI te missen. Help bedrijven AI-kansen te identificeren en oplossingen te implementeren. Positioneer jezelf als AI-strateeg. Er zijn meerdere facetten van kunstmatige intelligentie, waaronder machine learning, deep learning, neurale netwerken en natuurlijke taalverwerking (NLP). Er is AI voor grote bedrijven, kleine bedrijven, AI voor coaches, docenten en elk ander type beroep.