Checklist voor Startende Ondernemers

Alternatieve checklist voor startende ondernemers

Het starten van een bedrijf kan overweldigend lijken. Waar begin je? Er zijn talloze opties, en vaak krijg je tegenstrijdige adviezen van collega's of vrienden. Het voelt alsof je er alleen voor staat.

Alternatieve checklist voor startende ondernemers

Het starten van een bedrijf kan overweldigend lijken. Waar begin je? Er zijn talloze opties, en vaak krijg je tegenstrijdige adviezen van collega's of vrienden. Het voelt alsof je er alleen voor staat.

Alternatieve checklist voor startende ondernemers

Het starten van een bedrijf kan overweldigend lijken. Waar begin je? Er zijn talloze opties, en vaak krijg je tegenstrijdige adviezen van collega's of vrienden. Het voelt alsof je er alleen voor staat.

GEEN PROBLEEM! We zijn er om je te helpen. Hier is een opwarmer: 7 inspirerende quotes die je helpen om focus te houden en helderheid te creëren.

 

7 quotes voor een frisse start en maak kennis met de VVF-formule

  1. "The difference between successful people and very successful people is that very successful people say no to almost everything." -  Warren Buffett, investor and philanthropist

  2. "Innovation is not about saying yes to everything. It's about saying no to all but the most crucial features." -  Steve Jobs, Co-founder of Apple

  3. "In a world deluged by irrelevant information, clarity is power." - Yuval Noah Harari, historian and bestselling author of Sapiensand Homo Deus

  4. Overwhelm isn't a sign that you've lost; it's a sign that you need to pause, breathe, and reset your focus." - Arianna Huffington, Founder of The Huffington Post

  5. When you're overwhelmed, the secret is to prioritize." - Oprah Winfrey, media executive and philanthropist

  6. "Complexity is seductive, but simplicity is powerful." - Tim Ferriss, entrepreneur and bestselling author of The 4-Hour Work Week

  7. “There is no try. There is only do or do not do.” – Yoda

 

Reflectie: welke quote spreekt je het meeste aan?
De bovenstaande quotes zijn niet zomaar inspirerend; ze bieden praktische wijsheid.  Welke spreekt jou het meeste aan in jouw reis naar ondernemerschap?  Laat een reactie achter op deze blogpost.

Ons brein wordt dagelijks overspoeld met informatie.
We consumeren content via sociale media, Facebook, Instagram, Tiktok, You Tube etc.  Je moet rigoureus knippen anders verdoe je je tijd en kom je tot niets. Dit is het eerste wat je moet doen als je ondernemer wil worden. Bevrijd je van alle overbodige ballast. Zeg vanaf nu ‘nee’ tegen afleidingen. Beperk je tijd op sociale media tot wat noodzakelijk is voor je bedrijf.  Pauzeer en herzie wanneer je overweldigd bent.
Focus op jouw doel. Maak een lijst van wat echt belangrijk is voor je bedrijf. Gebruik de 80/20 regel: 20% van je inspanningen levert 80% van je resultaten.

 

Ondernemen op latere leeftijd: vrijheid en flexibiliteit

Steeds meer mensen starten een bedrijf op latere leeftijd. Dit is precies waar UNITEDSTARTERS zich op richt. Vrijheid, flexibiliteit en onbeperkte groeimogelijkheden maken het starten van een eigen onderneming bijzonder aanlokkelijk. Heb je een goed idee, specifieke kennis en denk je dat je over de juiste ondernemerskwaliteiten beschikt dan helpen we je graag op de kronkelige weg naar een eigen winstgevend bedrijf?  Je gaat ontdekken hoe je in het oerwoud van informatie eerst het grootste deel moet weghakken, zodat je vrij zicht krijgt op de mogelijkheden en je voor jezelf een helder beeld kunt vormen.  Zoals Tim Ferriss zegt. Complexiteit is verleidelijk, maar eenvoud geeft kracht.    

                     

Wat kun je leren uit bovenstaande quotes?

We moeten beginnen met nee zeggen tegen de meeste ”blinkende objecten”. Ariana Huffington zegt. Overweldiging is geen teken dat je verloren bent, het is een teken dat je moet pauzeren, ademen en je focus opnieuw moet instellen. Ook Oprah Winfrey zegt ongeveer hetzelfde. Als je overweldigd bent, is het geheim prioriteiten stellen. Tim Ferris de auteur van de “4 uren werkweek” benadrukt het door te zeggen dat complexiteit verleidelijk is, maar eenvoud krachtig.

Het overkomt ons allemaal.
Het vereist een flinke discipline om overbodige ballast weg te gooien. Het doet me denken aan mijn broer. Als ik zei dat we heel nodig de boven zolder moeten opruimen. Er staat veel te veel. Een paar dagen later zag ik dat het opruimen al gebeurd was. Helaas ik mistte veel. Zo’n proces duurde dan enige dagen. Daarna was ik blij met het resultaat. Mijn karakter is dat ik heel gevoelig ben voor iets nieuws en ideeën verzamel. Daarom was de combinatie met mijn broer heel goed. Hij maakte orde op zaken en hield niet van half werk. Met een opgeruimde geest kun je beter moeilijke beslissingen nemen.

 

Doen of niet doen
De laatste quote van Yoda (Star Wars) zegt dat je als ondernemer keuzes moet maken. Doe je niets dan blijft alles bij het oude. Neem je actie dan open je de deur voor negatieve reacties, maar ook voor de enige mogelijkheid om iets te bereiken. Ondernemer worden is actie ondernemen/aanpassen/actie/aanpassen. Een lange en constante reeks van kleine aanpassingen leidt tot een bedrijf met een stevige basis. Helaas veel mensen zijn tegenwoordig niet klaar voor om dit “saaie” schema aan te houden en gaan maar al te vaak voor “snel rijk worden”  en dit leidt gegarandeerd tot frustaties.

Zonder klanten geen bedrijf: vind je eerste klanten
Het vinden van je eerste klanten is essentieel. Test zo snel mogelijk of je klanten kunt vinden voor je bedrijf. We gaan er van uit dat dit je eerste bedrijf gaat worden. Je bent dus nog onbekend in de markt. Om er zeker van te zijn dat je je bedrijf start met een goed en realistisch plan, kijk op onze blogpost (eigen bedrijf starten in 12 stappen met thema’s zoals ondernemingsplan etc.). Waarschijnlijk ontdek je in deze fase waar je toekomstige klanten juist wel en niet op zitten te wachten. Dit is goed! Je kunt met behulp van die info namelijk een product of dienst ontwerpen waarmee jij daadwerkelijk het verschil maakt.

De manier waarop je je eerste klanten vindt, verschilt afhankelijk van het type bedrijf dat je wilt starten (online winkel, fysieke locatie, of coaching business). Toch zijn er enkele universele strategieën die je kunt toepassen en aanpassen aan jouw situatie:

1. Bouw vertrouwen op in je netwerk
Informeer familie, vrienden en kennissen over je nieuwe bedrijf. Vraag hen om je te ondersteunen door je te introduceren bij potentiële klanten of je te promoten via sociale media. Nodig je netwerk uit om je diensten of producten gratis of tegen een korting te testen en te delen. Is jouw specialiteit coaching dan kun je gratis of tegen een gereduceerde prijs kennismakingssessies aanbieden in ruil voor testimonia.

2. Gebruik sociale media strategisch
Wil je een online winkel starten deel aantrekkelijke productfoto’s en gebruik platforms zoals Instagram en Pinterest. Gebruik gerichte hashtags en interacteer met gebruikers die interesse tonen in jouw niche. Gaat je voorkeur uit naar een coaching business start met een blog, Linkedin-artikelen of korte video’s op platforms zoals You Tube of TikTok. Deel waardevolle tips, persoonlijke verhalen en successen van (potentiële) klanten. Heb je een fysieke locatie, maak dan gebruik van Facebook en Instagram om aanbiedingen te promoten en gebruik geotargeting om lokale klanten te bereiken.

3. Start met kleine campagnes
Gebruik kleine budgetten voor advertenties op Google of sociale media om je bereik te vergroten. Heb je een fysieke locatie focus dan op lokale advertenties. Heb je een online webshop adverteer gericht op zoekwoorden of interesses die jouw producten beschrijven.

4. Werk samen met andere bedrijven
Online winkels kunnen heel goed samenwerken met micro-influencers of met bloggers die een publiek hebben dat aansluit bij jouw producten. Fysieke winkels daarentegen kunnen partneren met lokale bedrijven om je bereik te vergroten. Biedt gastblogs, webinars of gratis workshops aan bij bedrijven of organisaties die jouw doelgroep aanspreken.

5. Verzamel testimonials en social proof
Vraag om eerlijke feedback en publiceer tevredenheidsreacties.  Laat mensen jouw product aanbevelen in hun netwerk.

6. Richt je op een niche
Kies een duidelijke doelgroep en positioneer jezelf als dé oplossing voor een specifiek probleem. Bijvoorbeeld:

  • Online winkel: Handgemaakte sieraden voor milieubewuste kopers.
  • Coaching business: Loopbaan coaching voor midlifers.
  • Fysieke winkel: Lokale delicatessen voor fijnproevers.
  • Een paar specifieke tips per businessmodel:

    Online winkel.          Start met een platform zoals Etsy, Shopify of Bol.com. Bied een introductiekorting of bundeldeals aan.
    Fysieke winkel.        Gebruik flyers en lokale evenementen om je naamsbekendheid te vergroten. Organiseer een openingsdag met promoties
    Coaching business. Creëer een gratis e-book of webinar om geïnteresseerden aan te trekken.
    Bouw een mailinglijst en stuur regelmatig waardevolle tips en updates.

Kies een bedrijfsnaam en logo slim
Het succes van je bedrijf wordt mede bepaald door een goede bedrijfsnaam. Kies daarom een bedrijfsnaam die uniek en onderscheidend is en past bij jou, je visie en je bedrijf. De bedrijfsnaam zal de merkidentiteit vergroten en ervoor zorgen dat je product of dienst een goede reputatie heeft.
Wees creatief bij het bedenken van een bedrijfsnaam. Je bedrijfsnaam maakt een eerste indruk bij je potentiële klant. Met het lezen van de bedrijfsnaam wil de klant meteen weten welke diensten je aanbiedt. Je handelsnaam hoeft niet hetzelfde te zijn als de inschrijving bij de KvK. Wil je dat de bedrijfsnaam goed te onthouden is, zorg er dan voor dat deze eenvoudig en gemakkelijk te onthouden en uit te spreken is.

Als zzp-er wil je uniek zijn. Ken je concurrenten. Vermijd bedrijfsnamen die lijken op die van je concurrenten. Dit geldt ook voor het gebruik van een logo. Denk aan de lange termijn. Beperk je bedrijfsnaam niet tot een bepaalde dienst als je in de toekomst wil uitbreiden. Controleer vervolgens of jouw bedrijfsnaam nog beschikbaar is.  Via de KvK kun je dit snel controleren.  Controleer ook of de domeinnaam voor je website beschikbaar is. Voor Nederland gebruik je meestal een domeinnaam eindigend op .nl of .com .

PERSONAL BRANDING. Ben jij als persoon het voornaamste verkoopargument van je onderneming dan is waarschijnlijk je eigen voornaam en achternaam prima geschikt.

Zakelijke bankrekening openen
Het openen van een zakelijke rekening zorgt ervoor dat je bedrijf professioneler oogt en helpt je ook om de particuliere- en zakelijke geldstromen gescheiden te houden. UNITEDSTARTERS heeft veel info beschikbaar over welke rekening bij welke bank het beste past bij jou, zowel nu als op de langere termijn. Na het openen van een rekening blijf je waarschijnlijk ook de komende tijd bij dezelfde bank. Heb je eenmaal een te dure bankrekening, zeg je deze niet eenvoudig weer op. Vergelijk het aanbod en kies niet voor de eerste de beste bankrekening. Het gaat niet alleen om de hoogte van de kosten, maar ook om het gebruiksgemak.

UNITEDSTARTERS: jouw partner in ondernemerschap.
Let vanaf de eerste dag op de kosten! Ons VVF-concept (Vitaliteit, Vrijheid, Fortuin) biedt oplossingen voor elk aspect van je bedrijfsvoering. Een van de onderdelen is ervoor zorgen dat de bedrijven waar mee gewerkt wordt kunnen kiezen voor de beste oplossingen voor alle onderdelen van de bedrijfsvoering. Je kunt dit vergelijken met de koop van een huis. De kans om het huis t.z.t. met winst te verkopen begint bij de aankoop. Start met besparingen vanaf de eerste dag. UNITEDSTARTERS geeft beproefde suggesties voor handige tools of resources (logo ontwerp, email, websitebouw, enz.).