Mini BizPlan voor Starters

Gepubliceerd op 16 oktober 2024 om 20:46

 

Mini Ondernemingsplan voor Starters

Ben je 45, 55 of 65 plus? Iedereen kan starten met zijn eigen bedrijf. De eerste fase is het maken van een ondernemingsplan vergelijkbaar met het maken van een bouwplan voor een huis. In deze blogpost kun je kennismaken met een mini businessplan. In een ondernemingsplan beschrijf je wie jij bent als ondernemer en welk product of dienst je wilt verkopen. Ook geef je aan hoe je deze in de markt gaat zetten en hoe je alles gaat financieren.

 

Samenvatting van de inhoud:

  1. DE ONDERNEMER
    a) je persoonlijke gegevens
    b) jouw motivatie
        Waarom wil je een onderneming beginnen? Wat spreekt je aan in het ondernemerschap?
    c) jouw kwaliteiten
        Door een analyse te maken van je sterke en zwakke punten,
        ontdek je welke ondernemersvaardigheden je al hebt en welke zwakke punten je kan verbeteren. 

    2. MARKETINGPLAN
    a) jouw onderneming
        Meestal wordt gekozen voor een onderneming als eenmanszaak of als besloten vennootschap (bv).
        Je zorgt voor inschrijving bij de kamer van Koophandel.
       Afhankelijk van het type bedrijf krijg je een btw-nummer en moet je maandelijks of per kwartaal aangifte doen bij de belastingdienst.

    b) jouw idee
        Wat ga je doen? Waarom ga je het doen en waarom gaat het een groot succes worden? Hoe ga je een en ander aanpakken?

    c) de markt

         Welke trends zijn er in de markt? Is er een verschil in de landelijke en lokale ontwikkelingen?
         Welke ontwikkelingen spelen er in je markt? Is de markt groeiend of aan het krimpen en hoe komt dat?
         Het is belangrijk om de doelgroep, je potentiële klanten zo goed mogelijk te omschrijven. Welke kenmerken hebben zij?
         Wie zijn je concurrenten? Wat bieden je concurrenten aan? Hoe ga je je onderscheiden van je concurrenten?

d) sterkte/zwakte analyse
     Door een analyse te maken van je sterke en zwakke punten, ontdek je welke ondernemersvaardigheden je al hebt en
     welke zwakke punten je kan verbeteren. 
e) marketingmix
    Ga je een fysiek product of een dienst verkopen? Als het om een fysiek product gaat, omschrijf dit dan nader zo mogelijk
     inclusief verpakking, merknaam, service en garantie. Ga je een dienst verkopen?
     Beschrijf dan welke dienst je aanbiedt, de functie, de merknaam en de garantie.
    Welk probleem lost hert product of de dienst op voor de klanten?
    Welke toegevoegde waarde heeft jouw product of dienst voor de klanten?
    Wat is jouw USP (unic selling point) waarmee jouw product of dienst je onderscheidt van anderen.

Prijs.
Wordt jouw prijs lager of hoger dan je concurrenten? Op welk segment van de markt ga je je richten? Wat wordt de prijs en waarom kies je daarvoor?
Plaats en distributie.
Heb je een eigen bedrijfspand, magazijn en/of kantoor of ga je vanuit huis werken? Waarom kies je voor deze opzet? Ga je jouw product of dienst uitsluitend aanbieden online vanuit een webshop of heb je een fysieke winkel? Of kies voor distributie via social media?
Promotie.
Hoe ga je jouw bedrijf promoten? Omschrijf naderde volgende onderdelen:

  1. Hoe weten klanten dat jouw bedrijf bestaat?
  2. Hoe kunnen klanten jouw bedrijf vinden?
  3. Hoe maak je jouw producten zichtbaar?
  4. Welke media ga je inzetten en hoe? Waarom kies je hiervoor? 

Personeel.  Ga je alleen aan de slag of ha je ook personeel aannemen? Als je personeel gaat aannemen omschrijf dan nader waar je personeel aan moet voldoen en hoe je personeel gaat vinden?

f) jouw doelstellingen
    Beschrijf hier wat de missie van jouw bedrijf is.

    Benoem de volgende onderdelen:

  1.  Wie zijn wij?
  2.  Wat zijn onze waarden?
  3.  Hoe willen wij met onze klanten en medewerkers omgaan?

Beschrijf de visie van je onderneming
Waar wil je over 5 tot 10 jaar staan met je onderneming?

Wat ga je doen om te zorgen dat je succes hebt en blijft houden?

 

  1. FINANCIEEL PLAN
    Eén van de belangrijkste onderdelen van het ondernemingsplan is het financieel plan. Je denkt stapsgewijs na over belangrijke financiële onderdelen van het ondernemingsplan:
    a) investeringsbegroting,
    b) financieringsbegroting,
    c) exploitatiebegroting en
    d) liquiditeitsbegroting.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.