
Beste lezer,
Vandaag is de tweede dag van een serie van 28 dagelijkse businessbrieven. Ik heb gekozen voor de kortste maand van het jaar. Als ik je in 28 dagen niet voldoende kan helpen dan zal het in 30 of 31 dagen ook niet lukken.
Laten we beginnen bij het begin. Dat bent u. In mijn gedachten ben je een man of vrouw van 45 jaar of ouder die een eigen bedrijf wil starten t.z.t. fulltime of gewoon als side hustle. Het motief zal voor iedereen verschillend zijn. De een wil niet thuis zitten en niets doen. Hij voelt zich hiervoor te jong en heeft te veel energie. Een ander kan met het naderend pensioen wel wat extra geld gebruiken. Wat het ook mag zijn, stuur me jouw persoonlijke verhaal en we zullen zien hoe snel zich een community gaat vormen. Een community die elkaar helpt.
Voor we verder gaan een korte introductie van mijzelf. Ik ben een oud ondernemer en op 14-jarige leeftijd begonnen met mijn eerste mini-business. Ik wou graag piloot worden…. Helaas was mijn gezichtsvermogen onvoldoende…project in de ijskast. Op school (toen HBS nu VMWO) moest ik de derde klas overdoen. Ik was zeer gefrustreerd en zei tegen mijn moeder dat ik niet meer naar school zou gaan en schriftelijk de cursus voor chemisch ingenieur zou doen. Mijn moeder vond dit niets. Ze zei….” iedere dag komen jouw vrienden langs … en doe je niets”. Met tegenzin heb ik het verloren jaar overgedaan. Dit beschouw ik nu als een grote triomf. Ik had mijn ego opzijgeschoven en het nogmaals geprobeerd. Deze eerste ervaring heeft mijn gehele latere leven bepaald. Tegenslag- aanpassen – opnieuw proberen …. tot het lukt. Dit is mijn kompas.
In elke brief zal ik een of meer verwijzingen toevoegen naar relevante content.
Les 2 dd 01 maart 2025
Potentiële klanten kun je indelen in diverse stadia van koop-intentie. Er zijn altijd mensen die als eerste iets willen kopen of uitproberen. Deze noemen we de EARLY-ADOPTERS (pioniers). Zodra een product enige bekendheid begint te krijgen volgt de groep EARLY MAJORITY (voorlopers) gevolgd door de LATE MAJORITY (achterlopers). Is het product al lange tijd in de markt dan zijn de laatste groep van kopers bereikbaar. Het product is dan volledig ontwikkeld, de beginfouten zijn eruit gehaald en de prijs is inmiddels flink gedaald mede door opkomende concurrentie. Deze groep wordt de LAGGARDS (achterblijvers) genoemd. Meer over MVP
Het is belangrijk om een product zo snel mogelijk in de markt te zetten. Het product moet wel aan een paar minimale voorwaarden voldoen. Zo’n product wordt een MVP (Minimum Viable Product) genoemd. Het voordeel hiervan is dat je zo snel mogelijk feedback van potentiële klanten krijgt. Je kunt je product direct aanpassen of als blijkt dat er geen markt voor is de introductie niet verder voort te zetten. De potentiële klanten nl de early-adopters weten dast ze een risico lopen en kunnen meestal een goede hulp zijn bij het verbeteren van het MVP.
Ga zo snel mogelijk de markt op met je nieuwe product. Maak het zo goed mogelijk, ook al is het esthetisch nog niet perfect en/of de verpakking en design nog niet optimaal.
Leo (ondernemer, schrijver, optimist)
Website https://www.unitedstarters.nl


Als u wil sturen we u dagelijks een korte lesbrief,
A.u.b. onderstaand uw naam en emailadres, dat is alles
Reactie plaatsen
Reacties