Marketing is voor elk bedrijf belangrijk om te kunnen overleven, en als eigenaar van een klein bedrijf heb je waarschijnlijk al een marketingstrategie voor kleine bedrijven.
Marketing is essentieel instrument voor alle bedrijven, maar voor mensen die eigenaar zijn van een kleine onderneming is het van cruciaal belang. Door de naam van je bedrijf de wereld in te sturen – en bij zoveel mogelijk mensen bekend te maken - zal jouw bedrijf succesvol kunnen zijn. In dit digitale tijdperk betekent dat het combineren van ouderwetse methoden met een sterke online aanwezigheid. Marketing verandert altijd met nieuwe tactieken en naarmate marketing evolueert, moeten de marketingstrategieën ook aangepast worden.
Marketing en Sales kan duur lijken voor de eigenaar van een klein bedrijf, maar je kunt niet voorbijgaan aan het feit dat marketing ook een van de belangrijkste stappen is die je voor uw bedrijf moet nemen. Je hebt een geweldig idee, en als het tijd is om klanten te vinden, is het belangrijk om met uw marketinginspanningen de juiste mensen te bereiken.
Branding en Personal Branding. Idealiter wil een eigenaar van een klein bedrijf dat mensen hun naam of logo onmiddellijk herkennen en dit associëren met een goede service. Het kan wat werk kosten om daar te komen, maar het goede nieuws is dat het mogelijk is. Er zijn veel stappen die bedrijven kunnen nemen om de bal aan het rollen te krijgen zonder er veel geld in te stoppen.
Een effectieve marketingstrategie kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf de aandacht krijgt die het verdient, en als je een senior eigenaar van een klein bedrijf bent en de aantrekkingskracht op de markt wilt vergroten, volgen hier een paar tips die je kunnen helpen.
- Update sociale media
Sociale mediamarketing is belangrijk is belangrijk voor alle online bedrijven, maar het hebben van een of meer accounts alleen is niet voldoende.
Zorg er eerst voor dat jouw accountgegevens actueel en accuraat zijn. Je websiteadres, logo en afbeeldingen moeten allemaal up-to-date en actueel zijn. Als er iets aan je bedrijf verandert, moet jouw socialmediaprofiel aangepast worden.
Ten tweede: zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe inhoud plaatst. Plaats berichten over nieuwe producten en verkopen om je volgers te laten zien waar je en jouw bedrijf mee bezig zijn.
- Optimaliseer je e-mail.
Hoewel sommigen beweren dat e-mailmarketing verouderd is, is jouw emaillijst je belangrijkste kapitaal .Jouw emaillijst is van jou en dat geldt niet voor sociale media. Tot op de dag van vandaag wordt e-mail gebruikt om persoonlijke verbindingen met de klanten te vergemakkelijken. E-mailmarketing is een belangrijke maar lastige zaak en goede inhoud garandeert niet dat ontvangers je e-mail zullen openen. Hier volgen enkele belangrijke manieren om de betrokkenheid van het publiek, het openingspercentage en het aantal conversies te verbeteren.
- Afzenderadres – jouw e-mails moeten afkomstig zijn van een herkenbaar adres, bij voorkeur een zakelijk adres.
- Oproep tot actie – wat is uw CTA. Zorg ervoor dat de ontvangers weten wat je wilt en dat het gemakkelijk voor hen is om het te doen.
- Onderwerpregel – dit moet de lezer vertellen wat het volgende is en of het de moeite waard is om erop te klikken.
- Ontwerp – Zorg ervoor dat de inhoud is geoptimaliseerd voor mobiele weergave en dat deze de belofte van onderwerpregel waarmaakt. Het moet visueel aantrekkelijk en gemakkelijk te lezen zijn.
- Recensies en getuigenissen.
Mensen zoeken vaak naar recensies om hun aankoop te valideren voordat ze iets kopen. Ze willen weten dat ze geld uitgeven aan kwaliteit en dat wat je te bieden hebt beter is dan wat je concurrenten beloven. Je kunt meer klanten aantrekken door beoordelingen te krijgen van mensen die al bij je hebben gekocht.
Klantrecensies zijn een cruciaal onderdeel van wat een website effectief maakt. Je kunt ze op een speciale getuigenispagina plaatsen of ze op meerdere plaatsen plaatsen zodat potentiële klanten ze kunnen zien.
Vraag je klanten om beoordelingen achter te laten door hen te vragen een e-mail of een bericht op sociale media te sturen. Je kunt persoonlijk met ze praten en klanten zelfs doorverwijzen naar de locaties waarje wilt dat ze de beoordelingen achterlaten.
- Verlaat de winkel
Of je nu een bedrijf aan huis hebt online of fysiek, het is belangrijk dat potentiële klanten jouw bedrijf leren kennen en daarvoor moeten ze je zien. Je kunt lokale marketingstrategieën ontwikkelen door naar lokale evenementen te gaan.
Afhankelijk van je product of dienst kun je kiezen welk evenement je wilt bijwonen: boerenmarkten, rommelmarkten, lokale festivals en beurzen, of speciale evenementen. Breng artikelen mee om te verkopen en informatie over je bedrijf. Je kunt ook een wedstrijd houden en mensen zich laten aanmelden voor uw e-mails. Zelfs als iemand niets bij je koopt, bied je hem of haar een brochure, visitekaartje of andere informatie over je bedrijf aan, zodat hij/zij je onthoudt.
- Leer van concurrenten
Vergeet niet naar uw concurrenten te kijken wanneer u zoekt naar manieren om je marketing te verbeteren. Doe wat onderzoek en ontdek wat ze doen om klanten aan te trekken. Als jouw bedrijf het enige bedrijf in jouw branche is dat nog steeds cold calling-technieken gebruikt met weinig rendement, is het tijd om van andere spelers in het spel te leren.
Als je ziet dat je concurrenten regelmatig advertenties plaatsen op Facebook, Instagram, Tiktok, enz., kun je overwegen hetzelfde te doen. Regelmatig terugkomende advertenties geven aan dat je concurrenten succes boeken bij het weergeven van die advertenties, en je kunt hetzelfde succes ervaren met jouw advertenties en er zelfs voor zorgen dat sommige klanten van je concurrent naar jou toe komen. De tactieken van je concurrent kunnen voor je werken, vooral omdat je hetzelfde soort klanten probeert aan te trekken.
Om bij te blijven in deze snel veranderende, zeer competitieve markt heeft jouw kleine onderneming een flexibele, innovatieve en op groei gerichte marketingstrategie nodig. Van campagnes op sociale media en e-mailmarketing tot merkstrategie en prijsstelling: het kan voor veel eigenaren van een kleine onderneming behoorlijk veeleisend zijn om hierin uit te blinken en je tegelijkertijd te concentreren op de groei van je bedrijf.
Hopelijk helpen deze vijf marketingideeën en tips voor kleine bedrijven je om jouw bedrijf in topvorm te houden. Hou je ogen open en je zult nieuwe manieren vinden om de klantervaring te verbeteren, waarbij je ervoor zorgt dat je strategieën altijd actueel zijn.
UNITEDSTARTERS maart 2025