Brieven van Leo C.M. nr.4

Gepubliceerd op 4 maart 2025 om 01:20

Creëer een Markt van Één

Veel mensen die een online business willen starten, worstelen met het vinden van een geschikt product of thema. Vaak denken ze te breed.

Les 4 - Maandag 3 maart 2025

Creëer een Markt van Één

Veel mensen die een online business willen starten, worstelen met het vinden van een geschikt product of thema. Vaak denken ze te breed. Neem als voorbeeld het ontwerpen en verkopen van t-shirts. Dit is een breed onderwerp met een grote potentiële klantengroep, maar juist daardoor is het lastig om effectief te adverteren en je doelgroep te bereiken.

Succesvolle promotie vereist een gerichte aanpak op de meest ideale koper. Wanneer je niche te breed is, wordt het moeilijk om deze doelgroep nauwkeurig te definiëren, waardoor advertentiekosten snel oplopen. Zelfs bij producten met een hoge marge kan dit een uitdaging zijn.

Een slimmere aanpak is om je doelgroep specifieker te maken. In plaats van algemene t-shirts, kun je bijvoorbeeld kiezen voor “t-shirts voor carnaval”. Zelfs dit kan nog te breed zijn. Door verder te specificeren, bijvoorbeeld door de verkoop te richten op carnavalsverenigingen, wordt je doelgroep nog scherper afgebakend. Verenigingen kopen vaak in bundels en maken gebruik van gezamenlijke evenementen, wat het eenvoudiger maakt om een gerichte verkoopstrategie toe te passen.

Door je niche verder te verfijnen, kun je uiteindelijk een superniche vinden: een nauw omschreven doelgroep met specifieke behoeften. Dit proces kost meer tijd en energie dan simpelweg een breed aanbod neerzetten, maar de voordelen zijn aanzienlijk. Doordat je exact weet wie je koper is, kun je deze direct en effectief benaderen. Dit bespaart advertentiekosten en in sommige gevallen is marketing nauwelijks nodig. Wanneer je product perfect aansluit bij de behoeften van je doelgroep, zullen tevreden klanten het organisch delen met hun netwerk.

Het vinden van een 'gat in de markt' betekent niet altijd het bedenken van een volledig nieuw product. Soms draait het om het aanbieden van een bestaand product op een unieke manier. Veel startende ondernemers maken de fout zich op een te breed publiek te richten. Een slimmere aanpak is het vinden van een specifieke groep met unieke behoeften, zoals duurzame producten, gepersonaliseerde diensten of technologische oplossingen voor een specifieke sector.

Dit principe van specialisatie is toepasbaar op talloze gebieden, zoals freelancing, huisdierenoppas of personal assistents. Door te zoeken naar een markt van één, creëer je een superniche waarin je dominant aanwezig kunt zijn en je concurrentie minimaliseert.

 

Als u wil sturen we u dagelijks  een korte lesbrief,
A.u.b. onderstaand uw naam en emailadres, dat is alles

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.