
Les nr. 5 dinsdag 04 maart
Als je een online business wilt starten, wil je natuurlijk weten waar je beste potentiële klanten zich bevinden - zowel digitaal als mentaal.
Les nr. 5 dinsdag 04 maart
Als je een online business wilt starten, wil je natuurlijk weten waar je beste potentiële klanten zich bevinden - zowel digitaal als mentaal.
Je hebt diverse mogelijkheden om te zoeken waar ze online actief zijn.
Concurrentieanalyse. Je kunt het beste beginnen met een concurrentie analyse. Waar adverteren je concurrenten? Welke platforms gebruiken zij? Zijn er een of meer concurrenten die dominant aanwezig zijn en die zich deels bewezen hebben een bestaansrecht te hebben doordat ze al meer dan 5 of 10 jaar in de business zijn.
Zoekgedrag. Om te zien welke zoektermen populair zijn bij jouw concurrenten kun je o.a. gebruiken Google Trends of Neil Pattel (Ubersuggest).
Social media. Vervolgens kijk je naar de activiteit op social media. Zijn je potentiële klanten actief op Linkedin (vnl. B2B), Instageram (visuele content), Facebook (gemeenschappen van alle leeftijden) of Tiktok (jonge dynamische doelgroep).
Communities en forums. Facebook-groepen en niche fora geven inzicht in waar mensen over jouw onderwerp praten. Verder o.a. Reddit, Quara en Pinterest.
Direct contact met je potentiële klanten helpt heel veel. Voer korte enquêtes uit of vraag in online groepen waar zij oplossingen voor hun problemen zoeken.
Behalve organisch verkeer (gratis) zul je ook moeten adverteren om klanten te vinden en data te verzamelen. Met kleine budgetten (5 tot 10 euro per dag) kun je via Facebook ads, Google ads of Linkedin en Twitter A/B testen uitvoeren om te zien waar jouw doelgroep zich bevindt.
Plaats content op verschillende platforms en kijk waar je meeste interactie krijgt. Gebruik tools zoals Google Analytics, Meta Business suite of Hotjar om te zien waar je bezoekers vandaan komen en hoe ze zich gedragen – hoe ze surfen op jouw website.
Jouw business heeft klanten en producten.
Naast het hebben en vinden van goede nieuwe klanten – mogelijk met herhaal business of een regelmatige upgrade is het belangrijk dat jouw producten constant aangepast worden.
Onderstaand gaan we uit van een business met als hoofddoel coaching (dit is vaak voor personen die op latere leeftijd een bedrijf beginnen een passende niche).
Welke algemene strategieën kun je toepassen om je coaching aanbod te verbeteren en up-to-date te houden?
Feedback verzamelen. Vraag regelmatig om feedback aan je klanten en deelnemers via enquêtes , gesprekken en reviews. Breng in kaart waar je klanten vastlopen en pas je aanbod daarop aan.
Continu leren. Spijker je kennis constant bij. Volg zelf relevante trainingen, cursussen en masterminds. Blijf op de hoogte van trends binnen je vakgebied door podcasts, boeken en nieuwsbrieven.
Interactie met je doelgroep. Gebruik online communities en social media om vragen en trends op te pikken. Organiseer Webinars en live vraag en antwoordsessies om te zien waar de behoeften liggen.
Content updaten. Voeg nieuwe modules of extra’s toe, zoals werkboeken en templates. Update je bestaande trainingen of materialen met actuele cases en nieuwe inzichten.
Omarm automatiseringen. Maak gebruik van nieuwe tools om de coachings ervaring te verbeteren, zoals AI gestuurde analyses of interactieve dashboards. Optimaliseer je platform voor gebruiksgemak, zoals een betere leeromgeving of een app-integratie.
Werk je ineen niche of een superniche?
Aanpassing van aanbod. In een superniche ga je diepgaand in op een klein segment i.t.t. tot een brede niche waar het meer gaat om algemene principes.
Snelheid van verandering. Je kunt sneller evolueren omdat ontwikkelingen vaak specialistisch zijn.
Up-to-date houden. Ineen brede niche blijven de algemene principes lang gelden en updates kunnen natuurlijk wel op basis van gewijzigde trends nodig zijn.
Marketing. Gericht op een specifieke groep met herkenbare problemen terwijl bij een brede niche meer storytelling nodig is om en de herkenbaarheid te versterken.
Concurrentie.
Superniche: minder concurrentie, maar expertise moet top zijn.
Brede niche: meer concurrentie, dus onderscheidend vermogen is cruciaal.
VOORBEELD
Superniche: Stel dat je coaching aanbiedt voor mensen van 55+ die een online bedrijf willen starten in de zorgsector. Dan moet je constant de regelgeving, technologische ontwikkelingen en specifieke uitdagingen in de zorgsector volgen en je aanbod daarop aanpassen.
Brede groep: Als je coaching richt op “ondernemen na je 50e”zonder specifieke niche, dan kunnen tijdloze thema’s zoals mindset, strategie en sale belangrijker zijn, met af en toe updates om nieuwe businessmodellen en trends te integreren.
Als u wil sturen we u dagelijks een korte lesbrief,
A.u.b. onderstaand uw naam en emailadres, dat is alles
Reactie plaatsen
Reacties