Brieven van Leo C.M. nr 6

Gepubliceerd op 6 maart 2025 om 20:48

Les 6  woensdag 05 maart 2025
Groei, succes en kritiek


De Prijs van Groei voor Emma
Toen Emma haar eigen bedrijf begon op haar vijftigste, kreeg ze vooral bewondering. “Wat moedig!” riepen vrienden. “Wat inspirerend!” zeiden collega’s. Maar toen haar bedrijf na twee jaar begon te bloeien—met meer klanten, meer omzet en zelfs een eerste medewerker—veranderde de toon.

“Ze heeft geluk gehad.”
“Ze is vast iets oneerlijks aan het doen.”
“Het zal wel niet lang duren.”

Afgunst en kritiek sijpelden binnen. Soms subtiel, soms ronduit gemeen. Een oud-collega vroeg spottend of ze haar “hobby” nog steeds deed. Een vage kennis fluisterde dat Emma “zichzelf wel erg geweldig vond” met al die succesverhalen online.

De Eerste Keer dat het Raakte
In het begin probeerde ze alles te weerleggen. Ze legde uit hoe hard ze werkte, hoeveel nachten ze had doorgehaald. Maar ze merkte al snel: hoe meer ze zich verdedigde, hoe minder mensen echt luisterden. De kritiek ging niet over haar, maar over wat anderen voelden bij haar succes. Dus veranderde ze haar aanpak.

Negeren of Bijsturen?
Emma leerde onderscheid maken tussen waardevolle feedback en loze kritiek. Als een klant een punt had over haar service, luisterde ze en paste ze haar aanpak aan. Maar als iemand haar succes verdacht vond? Dan glimlachte ze en ging verder.

Ze hanteerde drie regels:

  1. Geen energie verspillen aan mensen die je niets gunnen. Ze stopte met het lezen van negatieve opmerkingen en ontvolgde cynische kennissen.
  2. Focus op haar eigen pad. In plaats van zich te verdedigen, richtte ze haar energie op groei.
  3. Vind steun bij gelijkgestemden. Ze sloot zich aan bij een groep ondernemers die elkaar vooruit hielpen in plaats van naar beneden te trekken.

De Lange Termijn: Standvastigheid
Nu, vijf jaar later, is haar bedrijf nog sterker. De kritiek? Die is er nog steeds. Maar Emma heeft geleerd: als niemand je meer bekritiseert, groei je waarschijnlijk niet meer.

Dus blijft Emma haar koers varen. Niet gehinderd door ruis, maar gedreven door haar eigen visie.

De Schaduw van Succes voor David
David had jarenlang geworsteld om zijn bedrijf van de grond te krijgen. In de eerste twee jaar gebeurde er weinig. Klanten kwamen mondjesmaat binnen, de omzet was onzeker, en vrienden vroegen weleens voorzichtig of hij niet beter “een echte baan” kon zoeken.

Het derde jaar brak aan. Plotseling ging het hard: meer opdrachten, positieve recensies en een groeiende naamsbekendheid. De omzet verdubbelde. Zijn doorzettingsvermogen begon vruchten af te werpen.

En toen gebeurde iets vreemds.
Waar hij eerst alleen maar steun en aanmoediging kreeg, begonnen sommige mensen anders te reageren.

  • “Oh, David denkt nu dat hij iets bijzonders is.”
  • “Hij had gewoon geluk.”
  • “Zijn bedrijf groeit, maar wedden dat het straks instort?”

Zelfs oude vrienden keken hem ineens scheef aan. In plaats van trots of oprechte interesse, voelde hij jaloezie en afstand.

Het Spel van Perceptie
David had zich nooit gerealiseerd dat succes ook een prijs had. In de ogen van sommige mensen was hij niet langer "een dromer die het probeerde", maar "iemand die het gemaakt had"—en dat was ongemakkelijk voor hen.

Maar waarom?
Sommigen voelden zich misschien tekortgedaan. Als David succesvol kon zijn, wat zei dat dan over hun eigen keuzes? Anderen hielden gewoon niet van verandering. Ze hadden hem liever in de rol van de underdog gezien, want dat voelde veiliger.

Drie Keuzes
David stond op een kruispunt. Hoe ging hij hiermee om?

  1. Proberen iedereen tevreden te houden – Maar hij besefte al snel dat dat onmogelijk was.
  2. Terugschakelen om minder op te vallen – Maar waarom zou hij zijn eigen groei beperken uit angst voor andermans meningen?
  3. Vooruit blijven gaan, maar slimmer omgaan met negativiteit – Dit werd zijn strategie.

Hij leerde:

  • Niet iedereen hoeft je groei te begrijpen. En dat is prima.
  • Negatieve opmerkingen zeggen meer over de afzender dan over jou.
  • Succesvolle mensen trekken bewonderaars én critici aan—dat hoort erbij.

De Kunst van Onverstoorbaarheid
Nu, vijf jaar later, is David’s bedrijf groter dan ooit. De kritiek? Die is nooit helemaal verdwenen, maar hij heeft geleerd om ermee te leven.

Zijn strategie?

  1. Geen energie verspillen aan ruis. Hij reageert niet op jaloezie of cynisme.
  2. Ongestoord verder bouwen. Terwijl anderen praten, blijft hij doen.
  3. Omringen met de juiste mensen. Steun vinden bij mede-ondernemers die dezelfde weg bewandelen.

En de mooiste les?
Echt succes is niet het bereiken van een bepaald punt, maar het vermogen om door te gaan—ongeacht wat anderen zeggen.

Als u wil sturen we u dagelijks een korte lesbrief,
A.u.b. onderstaand uw naam en emailadres, dat is alles

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.