Heb je ooit een geweldig idee gehad?
Een idee waar je helemaal in opging, alleen om uiteindelijk vast te lopen op de drang naar perfectie
Heb je ooit een geweldig idee gehad?
Een idee waar je helemaal in opging, alleen om uiteindelijk vast te lopen op de drang naar perfectie
Half dromerig half slapend wakker worden. Herken je dat? Jouw gedachten blijven hangen bij het nieuwe product dat je gaat maken. Het ziet ernaar uit dat je een product hebben ontdekt dat je over de hele wereld kunt verkopen. Niemand eerder is op dit fenomenale idee gekomen.
Een vliegende start
Wat gaan we nu doen. Je begint met het verzamelen van de materialen die nodig zijn om het product te kunnen maken. Heb je alles klaar dan komt langzaam het product tot stand. Nu nemen we even rust op de plaats en kijken met enige trots naar onze creatie. Maar toch zijn we niet blij. We beginnen met het maken van een paar aanpassingen. We vragen vrienden en familie om suggesties. De algemene toon is dat dit niet gaat werken. Het zal je niet lukken om hier klandizie voor te krijgen. Dus je gaat terug naar de tekentafel en de werkbank. Je maakt meer aanpassingen.
Snelheid als concurrentievoordeel
Terwijl jij in je werkplaats de details perfectioneert, is jouw concurrent misschien al live. Hun product is misschien niet het beste, maar het is wel zichtbaar, vindbaar en gebruiksklaar. Ze zij niet bang om hun fouten publiekelijk te maken, omdat ze weten dat snelheid hun grootste troef is.
De innerlijke stem die blijft zeggen “het kan nog beter” kan je grootste vijand worden. Terwijl jij steeds meer polijsten verfijnt, loopt je concurrenten misschien al rond met in de markt een product dat misschien niet perfect is, maar wel klanten aantrekt. Dit is een reel gevaar.
Van nature ben je een perfectionist en gaat ervoor zorgen dat het product volmaakt en perfect wordt. Ondertussen zijn we alweer 4 maanden verder. De tijd staat niet stil. Buiten wordt het eerder duister, de zomer is voorbij. Dit heeft er niets mee te maken. Maar toch… je stemming zakt en misschien ook je enthousiasme.
Okay vol goede moed doorgaan naar een perfect product waar je trots op bent. Dit is jouw concept.
Jouw product en jouw emoties
We willen allemaal ons best doen als we gepassioneerd zijn over een taak of een idee. Het voelt van cruciaal belang om over elk potentieel belangrijk detail na te denken en geen enkel punt te missen. Dit gevoel treedt meestal op als we iets relatief hoger waarderen dan de ‘normale’ ideeën, waardoor we de neiging hebben om gevoeliger te zijn, zowel emotioneel als mentaal. Het is heel natuurlijk dat je hersenen zich zo gedragen, omdat dat mechanisme ons heeft geholpen te overleven en te evolueren in het verleden van de mensheid tot op de dag van vandaag.
Het najagen van het perfecte klinkt in eerste instantie misschien goed, maar tegenwoordig hebben we een betere manier bedacht om het ‘perfecte’ te bereiken zonder het alleen maar na te jagen.
De valkuil van perfectie
Waar loert het gevaar. In de wereld met bijna 8 miljard mensen zou het wel eens zo kunnen zijn dat er meerdere mensen een soortgelijk idee hebben. Soms hangt een idee in de lucht. Vaak zijn heel veel mensen niet tevreden met een situatie. Men denkt na hoe het anders zou kunnen zijn. Wat gebeurt vaak in de praktijk. Degene die minder op perfectie aanstuurt maar meer op gewoon boerenverstand heeft ook zo zijn mogelijkheden. Stel je bent minder van de perfectie. Je ontwikkelt het product, maakt aanpassingen en brengt het in de verkoop. Als nu blijkt dat het product niet zo geweldig is, zul je veel commentaar en suggesties voor verbetering krijgen. Door deze serieus te nemen en direct tot actie over te gaan wordt jouw product binnen een paar maanden een goed verkoopbaar product tegen een passende prijs. Nu heb je je product gepositioneerd in “Google search”. Mensen vinden jouw product en niet het product van je concurrent die nog aan het denken is. Je gaat profiteren van de uitdrukking . . . “Money loves speed” (geld houdt van snelheid).
MVP oftewel Minimum Viable Product
In de modern ondernemerswereld gaat het niet meer om het perfecte product, maar om het juiste product op het juiste moment. Denk an de aanpak van een “Minimum Viable Product”(MVP): het is niet perfect maar het is wel wat de klant wil en daar draait het om.
Angst om te falen
Waarom zou je de focus moeten verleggen? Als je een geweldig idee en budget voor bijvoorbeeld een mobiele app, zullen je hersenen in eerste instantie de beste toegang tot de markt willen hebben en de gebruikers willen choqueren met jouw magisch idee, maar dat werkt meestal nooit zoals gepland.
Grote innovators als Thomas Edison en Steve Jobs hebben keer op keer gefaald, maar hun succes kwam voort uit het feit dat ze niet bang waren om het imperfecte product op de markt te brengen en te leren van wat er misging.
Wees niet bang om te falen, je leert de beste lessen in het leven terwijl je probeert en faalt. In dat geval kun je dus het beste accepteren dat falen onvermijdelijk is.
Vraag hulp
Jij bent de eerste ontdekkingsreiziger van jouw idee en dat is geweldig! Maar als je het idee ten volle wilt ontdekken, heb je de hulp nodig van mensen die in staat zijn dingen te doen die jij niet kunt. Je kunt niet in alles de beste zijn. Sporters hebben coaches. Ondernemers hebben adviseurs.
Waarom je vandaag moet beginnen?
Dus, wat houd je tegen? Breng je product naar buiten, luister naar de markt en gebruik de feedback om te groeien. Je zult verrast zijn hoe snel je een trouwe klantenkring opbouwt terwijl je concurrent nog zit te polijsten. Leo Verkoelen 08.10.2024
Reactie plaatsen
Reacties