Marketing Strategie voor Starters

Het is belangrijk voor startups om zo snel mogelijk een eigen identiteit te verwerven. Je moet je specialiteit duidelijk malen ten opzichte van anderen in de markt.  Er zijn processen die ondernemers moeten volgen om zich te presenteren.

Het proces kan zijn het creëren van een nieuw product of een nieuwe dienst of en nieuw merk.  Als eerste maak je een schema in welke volgorde de belangrijkste stappen gepresenteerd gaan worden. Wat moet de merkidentiteit worden?

Marketing Strategies voor starters

Het is belangrijk voor startups om zo snel mogelijk een eigen identiteit te verwerven. Je moet je specialiteit duidelijk malen ten opzichte van anderen in de markt.  Er zijn processen die ondernemers moeten volgen om zich te presenteren.

Het proces kan zijn het creëren van een nieuw product of een nieuwe dienst of en nieuw merk.  Als eerste maak je een schema in welke volgorde de belangrijkste stappen gepresenteerd gaan worden. Wat moet de merkidentiteit worden? Welke marketingkanalen ga je gebruiken en hoe zullen deze gebruikt worden. Je hebt geen grote budgetten nodig om effectief marketingtechnieken toe te passen.

Starters weten vaak heel weinig over hoe ze kunnen meten of hun marketingstrategieën effectief zijn.

Met een hoog budget bereik je meestal een groter deel van de markt. Dit is echter geen garantie en bijna wegen hoge uitgaven voor marketing niet op tegen het resultaat. Hierbij komt dat het in het algemeen moeilijk is om resultaten te meten. Voor het doen van prognoses op basis van het verleden moet je beschikken over voldoende data. Data moeten verzameld worden. Dit kost tijd.

Hoe kun je budgetvriendelijk starten met je marketing:

1- Bepaal je doelgroep

Een van de belangrijkste zaken waarmee je rekening moet houden bij het op de markt brengen van een startup, is het bepalen van de markt die je gaat aanspreken. Als je jouw idee aan iedereen op de markt probeert te verkopen, verspil je tijd en geld. Bepaal je nichedoelmarkt. Dit is vaak niet makkelijk en kost tijd. Heb je jouw niche voldoende scherp omlijnt dan kun je gaan voor een agressieve marketing.

 

Heb je voor een niche gekozen dan kun je beginnen met het beantwoorden van de volgende belangrijke vragen:

 

MARKTGROOTTE
Hoe groot is de markt? Hoeveel potentiële klanten zijn er in deze doelmarkt? Kun je de markt nog verder onderverdelen in segmenten?


MARKTRIJKDOM
Probeer goed uit te zoeken of deze markt voldoende geld over heeft om aan jouw product te kunnen besteden

 

MARKTCONCURRENTIE
Zijn er vergelijkbare producten op de markt. Controleer hoeveel concurrenten je hebt en in hoeverre de markt al verzadigd is

 

WAARDE
Hoe onderscheidt jouw product zich van de concurrentie. Is het product voldoende uniek om een preferente keus te kunnen zijn

 

  1. Kies je sociale media

Er zijn een groot aantal methoden om jouw startup bekendheid te geven. Je kunt denken aan gratis informatie zoals persberichten in lokale media. Sociale media zijn belangrijk om in korte tijd enige bekendheid te krijgen tegen een aanvaardbare kosten. Belangrijke kanalen zijn o.a. Facebook, Twitter en Linkedin. Ieder kanaal heeft zijn eigen publiek.

 

Door met enige regelmaat blogposts te maken en deze op meerdere kanalen te publiceren krijg je bekendheid. Dit zijn geen wondermiddelen en het duurt best langere tijd voor je zichtbaar wordt in de statistieken van Google. Door betaalde advertenties te plaatsen krijg je meer zichtbaarheid. Deze valt wel gelijk weg, zodra je stopt met betaalde advertenties.
Het aantal kijkers in nieuwsbulletins is behoorlijk hoog en vergelijkbaar met de bekende sociale media van Facebook tot Tiktok etc.

 

3. Social media marketing

Vandaag de dag moet je op sociale media aanwezig zijn. Kan men je daar niet vinden dan zullen de gebruikers je negeren. Wanneer je voldoende tijd uittrekt aan het bestuderen van de diverse kanalen zul je merken waar je aanwezig moet zijn, welke blogs je moet schrijven en hoe vaak je moet publiceren. De status die je op een kanaal krijgt met een publicatie blijft maximaal 5 dagen dan wordt het verdrongen door ander nieuws. Na verloop van tijd word je een expert en kost het schrijven en plaatsen van een artikel minder tijd. Met sociale media kun je een bezoekerspubliek opbouwen van duizenden tot miljoenen kijkers die via de diverse sociale mediakanalen leiden naar je website. Je eigen website is het uithangbord van je bedrijf, product of dienst en je branding.

 

  1. E-mailmarketing


    Een van de meest kosteneffectieve marketingstrategieën is het gebruik van emailmarketing. Veel bedrijven geven de voorkeur aan emailmarketing, omdat het de meest directe en effectieve manier is om in contact te komen met jouw leads, deze te voeden en ze in klanten om te zetten. Als je een goede natuurlijk gegenereerde e-maillijst opbouwt en regelmatig je e-mails zonder spam verstuurt dan zul je zien dat je rendement krijgt op het geld dat je hierin hebt geïnvesteerd.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.