Hoe bouw je een Personal Brand
Het woord zegt het al. Personal betekent dat ik je wel kan helpen en adviezen kan geven, maar dat je een groot deel van je unieke eigen persoonlijkheid in de “Branding” gaat verwerken. Het is belangrijk om zo vroeg mogelijk te starten met het opbouwen van een Personal Brand. Je status gaat omhoog met een eigen merk en het wordt makkelijker om werk te krijgen als adviseur, spreker en coach. Een eigen merk met een goede positionering, website en logo is een fundament in onze wereld waar alles snel gaat en je op sociale media maximaal 5 dagen zichtbaar bent en daarna niet meer voorkomt in de dagelijkse listing. Onderstaand een korte samenvatting van de stappen die je moet doorlopen om je Personal Brand tot leven te wekken.
- Bepaal je merk en gebruik het als een hefboom
Voordat je jouw Personal Brand bekend gaat maken aan de wereld, moet je jezelf goed leren kennen. Het is belangrijk om te weten waarom je anders bent dan ieder ander in jouw niche of industrie. Neem voldoende tijd om goed uit te zoeken wat je passies zijn en waar je talenten liggen Hoe wil je gezien worden? Wat kun je jouw publiek bieden dat niemand anders kan?
Vertel hun over jezelf, je historie en hoe je jouw publiek wil dienen. Dit willen ze graag weten voordat ze je op sociale media gaan volgen. Iedereen heeft last van een overload aan informatie en onze hersenen sorteren automatisch. Om een plekje in hun brein te krijgen zal je positionering sterk moeten zijn. Als je mensen vraagt “noem een paar merken cola of bier” dan noemen de mensen meestal een of twee merken. Vraag je om meer dan wordt het al snel moeilijk. Dit geldt ook voor jou als je een herkenbaar merk wil worden. Je eigen karakter en je achtergrond zullen deel gaan uitmaken van je stijl, de sfeer die je gaat uitstralen. Zoek dat allemaal goed uit en zorg voor een consistente stijl in alles waar je zichtbaar bent, zoals website, logo, blogs, podcast, video en alle sociale mediakanalensociale media. De meeste mensen zullen je als eerste leren kennen via sociale media. Het is niet alleen belangrijk om jezelf te onderscheiden, maar ook om authentiek te blijven. Mensen willen zich kunnen verbinden met een echt persoon, niet met een façade. Authenticiteit is de sleutel. Je publiek kan snel doorhebben of je jezelf bent of niet. Probeer daarom altijd trouw te blijven aan wie je bent, zowel in je verhaal als in je interactie met klanten.
- Definieer jouw publiek of klant
Om een marketingstrategie te kunnen opstellen, moet je je klanten kennen. Starten zonder dat je weet wie je potentiële klanten kunnen zijn is als een reis zonder eindbestemming en zonder map. Zoek uit en bepaal nader wie jouw avatar is. Avatar is het woord dat vaak gebruikt wordt om aan te geven dat het gaat om je ideale klant voor zover dat te definiëren valt. Dit is heel belangrijk voor het succes van je onderneming op de lange termijn. - Creëer een website die converteert
Jouw Personal Brand website speelt een hoofdrol in jouw merkstrategie, omdat de website fungeert als een centrale hub voor alles wat je te bieden hebt. Te denken valt aan content voor blogs, producten, diensten, sociale media links, testimonia, speaking events etc. Omdat de website een extensie is van wie je bent, wil je er zeker van zijn dat de eerste indruk die jouw publiek van je krijgt een hele goeie is. Een goede webdesigner zal begrijpen dat je online aanwezigheid een extensie is van JOU.
- Leiderschap en autoriteit
Het schrijven van een eigen boek is een van de beste manieren om je te positioneren als expert op jouw vakgebied of niche.. Het is ook heel interessant om deel te nemen aan gesprekken binnen je vakgebied op sociale media en evenementen. Het delen van waardevolle inzichten en kennis helpt je om erkend te worden als een leider in je niche. - Geduld en consistentie
Personal Branding is geen proces dat over één nacht ijs gaat. Het opbouwen van een sterk personal brand vergt tijd en consistentie. Verwacht niet direct resultaten. - 6. Omarm de kracht van netwerken
Het netwerk effect. Een personal brand wordt versterkt door de mensen om je heen. Hoe beter je netwerk, hoe sterker je merk wordt. Bouw relaties op met andere professionals en influencers binnen je niche. Relaties moeten worden gekoesterd. Niet gebruikt.
- Stel je doelen vast
Het vaststellen van een doel of doelen moet je eigenlijk ruimer nemen. Het is het bepalen van een actieplan volgens een eenvoudig schema nl.
Specifiek
Stel een aantal vragen aan jezelf om je doelen nader te definiëren.
Meetbaar
Stel concrete paramaters op en een ‘maatstaf’ om de vooruitgang te meten.
Haalbaar
Bepaal je mate van toewijding. Welke afleidingen en beperkingen zijn er die je kunnen dwarsbomen bij het bereiken van je doel
Realistisch
Hoewel grote en ambitieuze doelen geweldig zijn voor langetermijnplanning kunnen ze intimiderend worden. Het is is dus belangrijk om doelen te kiezen die haalbaar zijn.
Tijdig
Maak een tijdschema. Bepaal wanneer doelen bereikt moeten zijn.
- Begin met het publiceren van content
Een van de gemakkelijkste manieren om mee te beginnen is een blog schrijven. - Profiteer van een unieke ‘Opt-In’-aanbieding
Het leveren van waardevolle content moet de belangrijkste focus zijn bij het online opbouwen van uw merk. Zonder geweldige content doet niets anders ertoe.
Word actief op sociale media
Het mag geen verrassing zijn dat sociale media een grote rol spelen bij het opbouwen van jouw merk. Dit betekent niet dat je berichten moet gaan plannen voor elk social-mediaplatform onder de zon, maar het betekent wel dat je moet gaan onderzoeken waar je het beste met je publiek kunt communiceren.
Het opbouwen van een sterk en strategisch netwerk van collega's en mentoren kan je helpen richting en motivatie te geven die je nodig hebt om jouw merk te laten groeien.
Reactie plaatsen
Reacties