Het verkopen van een bedrijf is niet eenvoudig en hoe een bedrijf te verkopen is een nog grotere uitdaging.
Wat is de reden dat je jouw bedrijf wil verkopen?
Het verkopen van een bedrijf is niet eenvoudig en hoe een bedrijf te verkopen is een nog grotere uitdaging.
Wat is de reden dat je jouw bedrijf wil verkopen?
Deze eerste stap is tegelijkertijd de eenvoudigste en belangrijkste vraag die je moet beantwoorden voordat je jouw bedrijf verkoopt.
Zodra het verkoopproces op gang is gekomen, kun je gemakkelijk in een bepaalde richting worden gestuurd, zelfs als dit niet noodzakelijkerwijs is wat je oorspronkelijk voor ogen had. Er is een overvloed aan verschillende redenen waarom bedrijfseigenaren besluiten om te verkopen, en het doel van elke verkoop zal per bedrijf verschillen.
Gepensioneerden willen misschien de toekomst van het bedrijf en de reputatie waar ze zo lang aan hebben gewerkt veiligstellen door te verkopen aan iemand die hun waarden deelt, in plaats van alleen aan de hoogste bieder. Bestuurders die schulden willen afbetalen, kunnen intussen kiezen voor een snelle verkoop in plaats van ook voor de hoogste prijs uit te gaan.
Neem de tijd om na te denken over welk aspect van een mogelijke verkoop het belangrijkst is, en probeer dit gedurende het hele proces te onthouden. Dit geeft je een veel betere kans om uiteindelijk de juiste deal binnen te halen.
Hoe lang duurt het om een bedrijf te verkopen?
Als je denkt dat de verkoop van jouw bedrijf binnen een paar maanden klaar zal zijn, moet je wellicht jouw verwachtingen bijstellen. Optimaal kun je, zelfs bij een goed voorbereid bedrijf, verwachten dat het verkoopproces tussen de 6 en 12 maanden duurt, van voorbereiding tot sluiting.
Als jouw bedrijf niet meteen aantrekkelijk is voor kopers, niet gereed is voor een exit, of niet waardevol genoeg is om het te willen verkopen (wat voor ongeveer 80% van de bedrijven geldt), kan de tijdlijn zich uitstrekken tot meerdere jaren in plaats van maanden.
Zelfs met schone financiële gegevens en geweldige procesdocumentatie zal de “due diligence” al gauw een half jaar of langer in beslagnemen. Zodra je de advocaten erbij betrekt, gaat het langzamer.
Het is van cruciaal belang dat je begrijpt hoe je je op jouw vertrek kunt voorbereiden. Zonder de juiste, tijdig geïmplementeerde strategieën loop je het risico dat het verkoopproces langer duurt of dat je concessies moet doen aan de prijs.
De vijf stappen om een klein bedrijf snel door de eigenaar te verkopen:
- Stap 1: Begin met plannen vanaf de start van je bedrijf (of nu)
- Stap 2: Stroomlijn de bedrijfsvoering
- Stap 3: Bepaal het ideale tijdstip voor je vertrek
- Stap 4: Organiseer jouw juridische en financiële documenten
- Stap 5: Ontwikkel een robuust transitieplan
Als je deze stappen nauwgezet volgt, bevind je je in een gunstige positie wanneer het tijd is om jouw bedrijf te verkopen.
Stap 1: Het beste moment om je vertrek te plannen was toen je met jouw bedrijf startte, het op een na beste moment is nu
De reis naar het voorbereiden en verkopen van uw bedrijf voor maximale waarde begint op het moment dat je het bedrijfsplan opstelt. Bedrijven die gebouwd zijn om te verkopen kiezen verschillende groeistrategieën en richten het bedrijf zo in dat het verkoopproces in de toekomst veel eenvoudiger wordt.
Bouw jouw bedrijven bij voorkeur zo dat ze vanaf dag één verkoopbaar zijn. Zelfs als je niet wil verkopen. Dat betekent schone financiële gegevens, een geweldig team en geweldige processen, en een ruggengraat van SEO.
Stap 2: Verbeter de bedrijfsvoering
Een bedrijf dat soepel en effectief functioneert, is altijd aantrekkelijk voor potentiële kopers. Zorg ervoor dat jouw bedrijf efficiënt is en dat alle processen goed gedocumenteerd zijn. Een goed team kan de uitstapprijs verdrievoudigen, dus zorg voor een team dat de activiteiten leidt en een tweedelijnsmanagement waarop je kunt vertrouwen.
Drie dingen waar je bij een startup nooit op moet bezuinigen: advocaat, accountant en fundamentele software. Bij de verkoop van je bedrijf moet je snel kunnen schakelen. Deze drie zaken vormen de ruggengraat van de bedrijfsvoering.
Stap 3: Kies het juiste moment om af te sluiten
Het timen van jouw bedrijfsuitstap ter waarde van een miljoen dollar of meer is een kunst en heeft een aanzienlijke invloed op de uitkomst van de verkoop. Idealiter zou je moeten verkopen wanneer jouw bedrijf floreert en de marktomstandigheden gunstig zijn. Vermijd verkopen tijdens een marktdaling of wanneer de bedrijfsprestaties ondermaats zijn.
Met dagelijks talloze te koop staande bedrijven bevinden we ons momenteel in een kopersmarkt, die waarschijnlijk nog minstens tien jaar zal aanhouden. Er staan meer bedrijven te koop dan er kopers zijn die willen overnemen. Als ze de luxe hebben om te kiezen, moet jij als verkoper een onweerstaanbaar bedrijf voor kopers opbouwen.
Advies: Wacht niet tot je opgebrand bent of tot de markt in een dip zit. Blijf op de hoogte van trends in de sector en win professioneel advies in om het beste verkoopmoment te bepalen. Door vooruit te plannen, verkoop je het bedrijf op jouw voorwa. Ga proactief op zoek naar een potentiële koper.
Stap 4: Zorg dat je de juridische, financiële en operationele documenten gereed hebt
Door alle juridische, financiële en operationele documenten georganiseerd en direct beschikbaar te hebben, wek je vertrouwen bij potentiële kopers en wordt je leven minder stressvol zodra je met het verkoopproces begint. Het op orde hebben van de documenten verhoogt ook de waarde van je bedrijf. Maak het team verantwoordelijk voor de creatie, implementatie en de update van de diverse processen, zoals sales, operations, financiën, techniek en software. Kies per week een taak. Dit zorgt ervoor dat alles professioneel, georganiseerd en waardevol uitziet, zodra een potentiële koper in zicht komt.
Stap 5: Maak een plan voor de transitie
Een uitgebreid transitieplan dat vooraf wordt opgesteld, maakt het bedrijf aantrekkelijk voor potentiële kopers. Het toont jouw inzet om een naadloze eigendomsoverdracht te garanderen.
Stel een gedetailleerd plan op waarin wordt beschreven hoe de nieuwe eigenaar de controle over het bedrijf overneemt.
Eén factor die moeilijker te controleren is: timing
Heb je je ooit afgevraagd of er een geheim bestaat om de verkoop van jouw bedrijf perfect te timen? In de snelle digitale wereld van vandaag kunnen tools zoals ChatGPT waardevolle inzichten bieden om je te helpen het beste verkoopmoment te bepalen. De meeste ondernemers missen hun grote exit omdat ze niet weten wanneer het juiste moment is om te verkopen.
Een alternatief is het gebruikmaken van een deskundige makelaar
voor de bemiddeling bij de verkoop van je bedrijf. Een goed zakelijk verkoopteam kan je door het hele proces begeleiden en je helpen om het bedrijf zo voor te bereiden dat het voldoet aan jouw verkoopdoelstellingen. Deze diensten brengen een klein percentage van de eindverkoopkosten in rekening, zodat je er zeker van kunt zijn dat ze toegewijd zijn als om de allerbeste prijs uit de verkoop te halen.
Verkoop via een professionele zakelijke verkoopdienst levert vaak veel betere prijzen op voor directeuren, maar het is de pure eenvoud van het proces dat vaak de drijfveer is voor het inschakelen van dergelijke diensten. Het verkopen van een bedrijf kan ongelooflijk stressvol en tijdrovend zijn, maar een goede zakelijke verkoopservice kan het hele proces een stuk eenvoudiger maken door veel van de betrokken taken op zich te nemen.
Overige zaken
Bedenk welke dealstructuur voor jou geschikt is
Hoewel iedereen er de voorkeur aan geeft om in één keer betaald te worden, is het niet ongebruikelijk dat je biedingen ontvangt van kopers die in termijnen of op een andere alternatieve manier willen betalen.
Als er vraagtekens staan bij een bepaald risico dat aan jouw bedrijf verbonden is, kan een koper in plaats daarvan kiezen voor een earn-out betaling. Bij deze methode wordt de uiteindelijke prijs bepaald door hoe het bedrijf presteert onder de nieuwe eigenaar. Dit kan een goede optie zijn voor verkopers van bedrijven die hun werkelijke waarde niet op papier weergeven.
Beide betalingsmethoden stellen de verkoper bloot aan een risico-element, maar als er geen ander bod komt, kan een goed zakelijk verkoopteam de risico's beperken door namens jou te onderhandelen en te proberen vooraf een grotere betaling binnen te halen.
Verkoop je slechts een deel van jouw bedrijf?
Een ander element van de dealstructuur heeft betrekking op welk deel van het bedrijf je daadwerkelijk verkoopt. Bij een aandelenverkoop geef je de controle over het hele bedrijf op en verkoop je het bedrijf als een going concern. Bij een verkoop van goodwill, activa en aandelen kunnen verkopers echter kiezen welke elementen ze willen verkopen. Verschillende activa kunnen aan afzonderlijke kopers worden verkocht, waardoor het mogelijk wordt het ontvangen bedrag voor elk ervan te maximaliseren.
Laat zien hoe jouw bedrijf kan groeien
Als je plannen kunt delen die het groeipotentieel van je bedrijf laten zien, kun je meer belangstelling en een betere prijs aantrekken. Elk eerder onderzoek dat je mogelijk hebt uitgevoerd, kan waardevol zijn. Stel eventuele offertes, plannen of iets anders samen om kopers een beter idee te geven van hoe het bedrijf kan groeien.
Beslecht eventuele geschillen
Het laatste dat kopers willen erven, is een al lang bestaand probleem waar ze weinig informatie over hebben. Potentiële bieders zijn op zoek naar een probleemloze aankoop, dus eventuele aanhoudende geschillen met werknemers, leveranciers of andere derde partijen zullen onmiddellijk tot gevolg hebben dat veel kandidaten worden afgeschrikt.
Dit kan het moment zijn om jouw trots te verdringen met openstaande geschillen. Betalen om kleinere problemen op te lossen is vaak veel voordeliger dan het aantrekken van lagere biedingen op basis van de onzekerheid die een koper kan hebben met aanhoudende geschillen waarmee het bedrijf betrokken is.
Verhoog de winstgevendheid
Hoewel dit klinkt als iets dat al had moeten worden gedaan, zul je waarschijnlijk merken dat er verschillende dingen zijn die je kunt doen om de dagelijkse winst van jouw bedrijf te vergroten.
Een van de gemakkelijkste manieren om jouw bedrijf winstgevender te maken, is door de kosten te verlagen. Velen van ons maken zich schuldig aan het toevoegen van weinig comfort aan de bedrijfsvoering, maar als je wilt verkopen, kunnen deze vaak worden teruggeschroefd. Diensten zoals fruitbezorging op kantoor zijn voor de hand liggende kandidaten om op te zeggen, terwijl softwareabonnementen die uw eigen werk wat gemakkelijker maken, ook de moeite waard kunnen zijn om op te zeggen terwijl je op zoek bent naar een koper.
Het is belangrijk om naar alle uitgaven te kijken om ervoor te zorgen dat je geen persoonlijke uitgaven heeft die ook bij het bedrijf horen.
Voer reparaties uit
Kopers die naar jouw bedrijf kijken, zullen openstaande reparaties of versleten meubilair als potentiële toekomstige problemen voor hen zien, en kunnen proberen een verkoopprijs omlaag te onderhandelen om dit weer te geven. Het is vaak beter om eventuele reparaties aan apparatuur of gebouwen uit te voeren voordat u deze verkoopt, om uw bedrijf aantrekkelijker te maken.
Hoe oppervlakkig het lijkt, een vers likje verf kan het verschil maken voor de verkoopkansen. Een opgeruimde werkplek geeft kopers onbewust de indruk van een georganiseerd bedrijf, terwijl een rommelig gebouw geïnteresseerde partijen ertoe kan aanzetten zich af te vragen welke andere elementen van het bedrijf mogelijk zijn verwaarloosd.
Een bedrijf waarderen
Het wordt ten zeerste aanbevolen om een professional te raadplegen over de waardering van jouw bedrijf. Er kunnen verschillende dingen zijn waarmee je rekening moet houden om tot een prijs te komen die de waarde van jouw bedrijf echt weerspiegelt. Alle volgende punten kunnen in de vergelijking voorkomen:
- Schulden
- Activa
- Historische, huidige en verwachte financiële prestaties
- Huidige balans
- Potentieel voor groei
- Waarde van bestaande contracten
- Hoe gemakkelijk het kan worden geïntegreerd met de bestaande activiteiten van de koper
- De kwaliteit van het sleutelpersoneel is al aanwezig
- Marktaandeel van de industrie (lokaal of online)
Belasting op de verkoop van een bedrijf
Nog een goede reden om de hulp in te roepen van een goede accountant en jurist.
Er zijn meerdere belastingverplichtingen die kunnen worden geactiveerd tijdens het verkoopproces van een bedrijf, vooral als je besluit bepaalde activa afzonderlijk te verkopen. Het is belangrijk dat je weet hoeveel belasting je moet betalen, zodat je kunt inschatten wat je na een verkoop overhoudt. Met voldoende belastingaanpassingen om een eigen post te rechtvaardigen, is dit zeker een aspect van het verkoopproces waarin je de hulp van een specialist zult waarderen.
Over het algemeen zullen de meeste bedrijven echter zowel vermogenswinstbelasting als vennootschapsbelasting moeten betalen. Er zijn echter belastingverminderingsmaatregelen waarvoor sommigen mogelijk in aanmerking komen.
Kijk naar bestaande contracten en huurovereenkomsten
Bij een aandelenverkoop worden eventuele bestaande contracten of huurovereenkomsten overgenomen door de koper. Dit betekent dat de afspraken die je hebt gemaakt in de ogen van geïnteresseerde partijen een positief of negatief aspect kunnen hebben.
Als je een bijzonder goede deal hebt met een leverancier of lage huurbetalingen heeft, kun je deze gebruiken als een verkoopbaar voordeel bij de verkoop van het bedrijf. Als ze binnenkort moeten worden verlengd, zorg er dan voor dat je tijdig weer dezelfde tarieven krijgt, zelfs als je denkt dat je het bedrijf al hebt verlaten tegen de tijd dat jouw huidige contract afloopt.
Aan de andere kant: als bestaande contracten slecht zijn, kan het de moeite waard zijn om opnieuw te onderhandelen of van leverancier te veranderen. Hoewel een nieuwe eigenaar uiteindelijk zijn eigen leveranciers wil kiezen, wordt het bijna altijd op prijs gesteld om vanaf de eerste dag alles op orde te hebben om de handel normaal te kunnen voortzetten.
Zorg ervoor dat de financiën op orde zijn
Dit zou vanzelfsprekend moeten zijn, maar zonder een transparant en goed geordend financieel dossier zal het ervoor zorgen dat kopers snel ergens anders gaan kijken. Het overnemen van een bedrijf brengt risico's met zich mee voor alle kopers, en ondoordringbare rekeningen zullen in het beste geval de procedure vertragen en in het slechtste geval het vermoeden wekken dat het bedrijf oneerlijk wordt geleid.
Geen enkele koper wil een bedrijf overnemen met gesloten ogen, dus zorg ervoor dat alle rekeningen duidelijk en toegankelijk zijn. Als je uitgaven heeft waarvan je denkt dat een buitenstaander van het bedrijf daar vraagtekens bij kan zetten, maak dan een lijst om door te geven, met uitleg achter elke uitgave. Potentiële kopers zullen zich verzekerd voelen door jouw zorgvuldigheid en transparantie.
Houd rekening met intellectueel eigendom
Als jouw bedrijf auteursrechten, handelsmerken of andere intellectuele eigendomsrechten bezit, moet je ervoor zorgen dat deze centraal staan in jouw verkoopvoorstel. Als je de mogelijkheid hebt om deze ook voor gebieden buiten Nederland veilig te stellen, kan het de moeite waard zijn om dit te overwegen, omdat dit jouw kopersmarkt aanzienlijk kan vergroten.
Benader potentiële kopers die je wellicht kent
Sommige verkopers hebben misschien al een idee van de mensen aan wie ze willen verkopen. Dit kunnen familie, vrienden of lokale zakenmensen zijn die ze misschien kennen.
Als een van de belangrijkste verkoopdoelstellingen het verkrijgen van een zo hoog mogelijke vergoeding voor jouw bedrijf is, loont deze aanpak zelden. Als jouw koper merkt dat je het bedrijf slechts aan een handjevol mensen hebt aangeboden, kan hij dit gebrek aan concurrentie gebruiken om de prijs omlaag te brengen. Ook aan de onderhandelingstafel kunnen vriendschappen verloren gaan, dus denk goed na over wie je benadert met je aanbod.
Medewerkers
Idealiter zou jouw personeel weinig verandering moeten merken tijdens het verkoopproces van het bedrijf. Met dit in gedachten is het het beste om niets te zeggen totdat er een deal is vastgelegd en deze vrijwel zeker zal worden gerealiseerd. Als het bedrijf wordt verkocht als onderdeel van een verkoop van goodwill, activa en aandelen, moet je het personeel mogelijk eerder op de hoogte stellen, omdat er mogelijk geen operationeel bedrijf overblijft nadat alles is verkocht.
Zelfs als je voor een aandelenverkoop kiest, moet het personeel nog steeds worden geïnformeerd, zodat aan de verplichtingen (overdracht van ondernemingen en bescherming van de werkgelegenheid) wordt voldaan en deze worden nageleefd naarmate de deal doorgaat.
Wanneer moet je jouw bedrijf verkopen of opheffen?
- Je moet je bedrijf verkopen als je het beu bent, zich verveelt of het vervelend vindt om elke dag naar jouw werk te moeten komen.
- Je moet verkopen als iemand je een aanbod doet dat irrationeel is. Dat wil zeggen: een aanbod dat groter is dan de werkelijke waarde die je aan het bedrijf hecht. Er is niets mis mee om geld van tafel te halen.
- Jij of jouw partner(s) moeten het bedrijf verkopen als jullie onverenigbare meningsverschillen hebben.
- Je moet een klein deel van jouw bedrijf verkopen (bijvoorbeeld 5 of 10% van de aandelen), als je wil diversifiëren, of als je gewoon wat geld nodig hebt.
TIP Lees het boek Vitaliteit Fortuin Vreugde