Eigen bedrijf starten m/z SEO | UNITEDSTARTERS

Elk bedrijf heeft een website nodig. Een website die bezoekers converteert naar betalende kopers is cruciaal voor het succes en de groei van elke onderneming. 

Creëer de juiste website

Elk bedrijf heeft een website nodig. Een website die bezoekers converteert naar betalende kopers is cruciaal voor het succes en de groei van elke onderneming.

Elke website moet een doel hebben, zoals
- een mailinglijst opbouwen
- direct producten verkopen
- in contact komen met bezoekers
- aanvragen voor offertes ontvangen
- mensen doorsturen naar andere sites (affiliate marketing)
- met je klanten in gesprek raken
- een community opbouwen

Enige punten waar een goede website aan moet voldoen zijn:
a) een website heeft een duidelijk doel,
b) een goede website heeft een functioneel en responsive design,
c) een goede website is gebruikersvriendelijk,
d) een goede website straalt vertrouwen uit en laadt snel,
e) een goede website is beveiligd (SSL certificaat),
f) een goede website is vindbaar op Google en andere browsers.
Denk aan SEO, content marketing, social media marketing en online adverteren.

Wat voor soort websites zijn er?
Hierbij een lijst van de meest populaire soorten websites:

  • Zakelijke website
  • Blogs
  • eCommerce websites
  • Portfolio's
  • Evenementenwebsites
  • Online forums
  • Persoonlijke websites
  • Lidmaatschapswebsites.

Wat kan ik doen om hoog te scoren in Google?

Om hoog in Google te scoren zijn er twee dingen belangrijk:


  • Snelheid, dat houdt in mobiel vriendelijk, up-to-date en veilig.

  • Relevantie, door waarde toe te voegen die zoekers graag willen zien.
    Deze inhoud optimaliseer je voor Google.
    • Schrijf waardevolle teksten.
    • Gebruik H1, H2 en H3 titels.
    • Maak gebruik van interne en externe links, zowel van jouw website naar een andere website als van bijv. social media naar je website.
    • Gebruik relevante afbeeldingen en optimaliseer de bestandsnaam en alt-tekst van je afbeelding
    • Zorg dat mensen op jouw zoekresultaat klikken met een relevante meta-tekst
    • Pas je website regelmatig aan, zo is de content weer nieuw. Google heeft voorkeur voor nieuwe content.

    • 10 redenen waarom websites NIET converteren

A. Onderzoek je publiek nader. Het enige wat hun interesseert is “wat heb ik er aan”. Je publiek is de held. Daar draait het om. Spreek je hen aan in hun taal voor het oplossen van hun problemen. Verzeker je ervan dat jouw website direct spreekt tegen de klanten die je zoekt.

B. Onderzoek de websites en marketingcampagnes van je concurrenten om hun positionering, berichtgeving en unieke verkoopargumenten (USP's) te begrijpen. Identificeer waar jouw aanbod zich kan onderscheiden en meer waarde kan bieden.

C. Wat onderscheidt jouw merk? Jouw website moet duidelijk uitleggen wat je doet, wat je aanbod uniek maakt, voor wie het is en hoe het de ideale prospect ten goede komt. Idealiter wordt dit allemaal boven de vouw op de homepage verwoord.

D. Zoals marketinglegende David Ogilvy zou waarschuwen. Neem geen genoegen met het kopiëren van anderen. Ga in plaats daarvan voor de overwinning met gedurfde, creatieve ideeën die zijn afgestemd op jouw klanten. Zoek naar manieren om het probleem van je prospect anders op te lossen dan je concurrenten. Doe wat jouw concurrenten niet doen en leg uit waarom je beter bent.

E. Het verkeerde publiek aantrekken. Stel dat je een geweldige website en aanbieding hebt. Jouw website kan echter nog steeds geen bezoekers converteren als de bezoekers niet gekwalificeerd zijn. Als je betaalde media-advertenties of SEO gebruikt om verkeer te genereren, zorg er dan voor dat je het juiste publiek naar je website trekt. Anders zullen jouw websitebezoekers gewoon weggaan van de website zonder de gewenste actie te ondernemen. Een visueel verbluffende website is zinloos als het frustrerend is om te begrijpen wat je vervolgens moet doen. Houd rekening met de bedoeling van de bezoeker en geef ze een duidelijk pad dat past bij hun intentie.

F. Als je echt streeft naar online succes, gebruik dan professionele copywriting om duidelijk de waarde die je biedt te communiceren en bezoekers om te zetten in loyale klanten. Copy is belangrijker dan het ontwerp. Een geweldig ontwerp met slechte copy zal niet goed converteren, maar een geweldige copy met zelfs een basic design wel. Combineer beide voor maximale conversies.

G. Slechte kop. Het is belangrijk om je doelgroep te kennen, maar de echte impact komt van het schrijven van een tekst die hen echt aanspreekt en aanspreekt. Het is essentieel om duidelijk te communiceren voor wie de pagina bedoeld is, zodat bezoekers het gevoel hebben dat ze op de juiste plek zijn aangekomen door een kop te gebruiken die direct hun behoeften of pijnpunten aanspreekt. 5 seconden is alles wat het kost. Nadat een bezoeker op je site is beland, zal hij of zij binnen ongeveer 5 seconden weer weggaan als hij of zij geen verbinding maakt met de content.

Wanneer bezoekers je website verlaten zonder verder te kijken, heeft dit een negatieve invloed op je bouncepercentage. Zoekmachines interpreteren dit als een teken dat je website niet relevant is voor de zoekopdracht die hen in de eerste plaats daarheen heeft gebracht. En je zult niet langer goed scoren voor die zoekopdracht. De meeste websitebezoekers geven alleen om wat het hen oplevert, en je zou ze die informatie binnen 5 seconden moeten kunnen geven. Vage CTA, geen CTA of te veel CTA's. Als bedrijfseigenaar is er niets erger dan wekenlang bezig zijn met het maken van je website of verkooppagina, maar dat deze niet converteert.

Je hebt een aanbod en stuurde gericht verkeer naar jouw webpagina, maar deze converteert niet zo goed als je had gehoopt. Dus je bestudeert jouw analyses, heatmaps en bekijkt video's van jouw webpaginabezoekers en je merkt dat mensen direct voorbij de 'Call To Action' (CTA)-knop scrollen. Dit kan komen door een vage CTA die de volgende stap niet duidelijk communiceert, het ontbreken van  een CTA of een overweldigend aantal CTA's die de bezoeker in verwarring brengen. Om conversies te verbeteren, moet je ervoor zorgen dat jouw CTA duidelijk, overtuigend en strategisch geplaatst is om je publiek te begeleiden bij het ondernemen van actie.

H. Het niet gebruiken van Robert Cialdini’s “7 principles of influence’”.

Schaarsteprincipe. Het is menselijk om te verlangen naar wat er minder is. Schaarste is de economische factor die iets duurder maakt als het aanbod laag is. Wanneer de vraag hoog is en de aangeboden hoeveelheid afneemt, kunnen leveranciers de prijs verhogen om de schaarste te compenseren. Dus wanneer je aanbiedingen op de website presenteert, kan het helpem sen te beïnvloeden om actie te ondernemen als je hun laat weten dat wat je aanbiedt in jouw bedrijf schaars is en dat jouw doelgroep niet kan krijgen wat je aanbiedt van jouw concurrenten. De meeste mensen stellen het kopen van iets nu uit als het niet dringend is. De angst om iets te missen is een krachtige psychologische drijfveer, dus laat mensen weten dat jouw aanbod schaars is.

Autoriteitsprincipe.
Mensen vertrouwen experts die geloofwaardig en deskundig zijn. Door jouw autoriteit in jouw niche te tonen via content en andere geloofwaardigheids-elementen op de website, kun je mensen beïnvloeden om actie te ondernemen. Wanneer bezoekers zien dat je een geloofwaardige en deskundige expert bent, is de kans veel groter dat ze je vertrouwen en zich interesseren voor jouw aanbod. Zorg ervoor dat het ontwerp van de website aansluit bij jouw positionering als expert en verbeter de manier waarop potentiële klanten jouw bedrijf zien. Markeer je beste blogberichten, accreditaties, kwalificaties en logo's van brancheverenigingen om autoriteit in je vakgebied te vestigen. Gebruik professionele afbeeldingen, zoals van spreekbeurten of zakelijke kleding, om jouw geloofwaardigheid en imago van deskundige te versterken.

Het consensus principe.
Dit noemen we sociaal bewijs. We gedragen ons eerder zoals de meerderheid doet. Dit wordt ook wel kuddegedrag genoemd. Mensen wenden zich meestal tot anderen om te zien of je spullen echt werken. Getuigenissen of casestudies van bestaande klanten helpen om te bewijzen dat je producten of diensten werken.

Reciprociteitsprincipe
Wederkerigheidsprincipe. Het is menselijk om een ​​gunst te vergelden en je terug te betalen als je hen eerst iets geeft. Geef dus zoveel mogelijk gratis kwaliteits-inhoud weg op je website en het zal mensen onbewust beïnvloeden om je iets terug te geven. Bied content aan zoals PDF's, korte cursussen of gratis proefversies in ruil voor e-mailadressen. Deel blogs, video’s of podcasts op een landingspagina die een hoge waarde biedt om prospects aan te trekken en te behouden. Gebruik goedkope aanbiedingen om vertrouwen op te bouwen, bied af en toe extraatjes aan bestaande klanten, en introduceer upsells geleidelijk.

Consistentieprincipe.
Als mensen zijn we geprogrammeerd om patronen te herkennen en we hebben veel meer kans om iets te onthouden dat consistent is. Publiceer content en e-mails regelmatig volgens een vast schema. Zorg voor een consistente identiteit op alle platforms en contactpunten. Houd berichten en waarden consistent op alle kanalen.

Principe van sympathie.
Mensen kopen van mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. Ze kopen eerder van mensen die op hen lijken en die oprechte complimenten geven. Dat is een van de belangrijkste redenen om video op je website te gebruiken en je persoonlijkheid te laten zien! Zet ‘face-to-camera’-video’s op je website, zodat mensen je gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal, enz. kunnen leren kennen.  Wees niet bang om jouw persoonlijkheid te laten zien! Interactie met jouw publiek via een chatvenster, blogpost-commentaarsysteem en sociale media. Wees zo behulpzaam als je kunt.

Identiteitsprincipe.
Het “Unity Principle” draait om gedeelde identiteiten. Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze op jou lijken, zoals van hetzelfde ras, dezelfde nationaliteit, politieke of religieuze overtuigingen, of zelfs vergelijkbare sportteams leuk vinden, is de kans groter dat ze door jou beïnvloed worden. Dus op je website kan het krachtig zijn om je verhaal te delen om mensen te laten weten dat je in hun schoenen stond en hetzelfde probleem had als zij nu, en dat is waarom je de perfecte oplossing voor hen hebt gecreëerd.